Zaaien bij vorst: het kan dus toch!

|B| De Boon in de Tuin
Eigenwijs als ik was en gewoon omdat ik het niet meer kon houden, zaaide ik op 5 maart 2013 de volgende zaden gewoon in de volle grond: Kogeldistel, Stokroos, Papaver, Korenbloem, Witte cosmea, Moederkruid, Juffertje in het groen, Monnikskap en Akelei. En u weet, de winter van '12/'13 was een stevige! Maar geheel tegen de verwachting in slaagde het zaaien buiten wel en binnen niet. Lees snel verder waarom!

Zelfgemaakte kweektunnel

Omdat het na 5 maart nog flink is gaan vriezen, keek ik elke dag met angst en beven naar de thermometer en had ik af toe spijt van mijn snelle zaaidrang. Uiteindelijk besloot ik om toch maar iets van beschutting voor mijn zaailingen te bouwen. Met behulp van enkele bamboestokken en de gratis plastic afvalzakken (verkrijgbaar in elke supermarkt) heb ik een primitieve kweektunnel gemaakt. Regelmatig heb ik met de sproeikop wat water onder het plastic gesproeid om het vochtgehalte op peil te houden.

Plastic zaaitunnel deboon.blogspot.nl


De resultaten buiten: 56% geslaagd

Van het gezaaide goed is het volgende opgekomen: Papaver, Korenbloem, Stokroos, Akelei en Monnikskap. Al met ben ik dik tevreden met een slagingspercentage van (5 uit 9) 56%. Als ik die slagingskans ook bij de staatsloterij had, dan was ik nu multimiljonair met een aantal hectares mooie natuurtuin! Van het overige zaaigoed blijft het nog even afwachten of het op gaat komen.

Update: check op mijn pagina over de Korenbloem de bloemen die eruit zijn gekomen!

Update: de witte Cosmea is later ook goed uitgekomen en bloeide in december nog steeds! Echt een aanrader als je het bloemenseizoen wil verlengen. In mijn tuin krijgt de Cosmea een mooie vaste plek!


Zaailingen deboon.blogspot.nl



Het binnenproject: mislukt

Ook binnen had ik een aantal zaden gezaaid. Het was Parakers, Kogeldistel, Parelstruik en Hibiscus. De Parakers is 100% opgekomen en is bijna klaar om verspeend te gaan worden. Van de Hibiscus is denk ik 1% opgekomen. Al vrij snel beschimmelde de zaden en dat heeft de kiemkracht niet goed gedaan. Van de Kogeldistel en de Parelstruik is 0% opgekomen, helaas. Voor de Parelstruik heb ik nog een experiment staan (ook voor +Amanda Lieberwirth) . Een deel van de zaden heb ik een nachtje in water laten weken en daarna heb ik alles in een champignonbakje op vochtig keukenpapier gelegd. Misschien dat het dan wel gaat lukken, wie weet. 

Update: de Parakers is goed gaan groeien in de potjes, het overplanten is echter niet geslaagd. De planten wortelden niet goed in de volle grond. Volgend seizoen maar gewoon meteen in de volle grond zaaien.

Parakers deboon.blogspot.nl

Jouw ervaring: leuk om te horen

Heb je zelf ook wel eens wat gezaaid met vorst. Of heb je ook zo'n ongelooflijke zaaidrang? Ik ben reuze benieuwd, dus laat vooral een reactie achter in de comments!

Deel met je vrienden