De Eetbare Tuin Alys Fowler

|B| De Boon in de Tuin
Soms zit het weer erg tegen en kan je weinig doen in de moestuin. Youtube en Pinterest zijn dan m'n beste vrienden. Heerlijk om op die manier wat inspiratie op te doen. Deze keer inspiratie van Alys Fowler. Lees dus snel verder kom alles over haar te weten!
Rond de pinksterdagen van '13 was het al dagen te koud en te nat voor de tijd van het jaar. Daarom zat ik, lekker bij mijn haardje, dit bericht te typen in een trui die ik al enkele weken daarvoor had opgeborgen. Opgeborgen met de bedoeling om deze in ieder geval niet meer voor oktober uit de kast te halen.

Het weer heeft anders beslist en omdat ik niet in de kou ga zitten, is hij toch weer uit de kast gekomen. Dus ben ik ook maar weer eens lekker gaan verdwalen op YouTube. Wat is dat toch een heerlijk medium voor dit soort binnenweer!

Alys Fowler

Roos Raak (check haar blogs) was zo vriendelijk om me op het spoor te zetten van Alys Fowler. Zij is helemaal weg van groenten uit haar eigen tuin, maar ze wil daarbij ook de tuin er nog een beetje leuk laten uitzien. Dat is ook een beetje mijn idee van een moestuin: lekker, leuk, mooi en functioneel.

Alys Fowler bron bbc.co.uk

Ik weet dat ik zeker niet de eerste ben die iets over haar schrijft, lees bijvoorbeeld ook het artikel op het blog van Marleen, maar ik vind dat inspiratie niet genoeg gedeeld kan worden, dus vandaar dat ik daar nog eens extra aan wil bijdragen.

Serie de Eetabare tuin (The Edible garden) - Alys Fowler

Alys heeft een hele mooie serie gemaakt over de eetbare tuin, oftwel moestuin en siertuin door elkaar. In haar relatief kleine achtertuintje heeft ze het voor elkaar gekregen om mooi en lekker uitstekend met elkaar te laten combineren!
Leuk wat ze in deel 5 zegt: "mint tends to spread itself". Let op munt is een verschrikkelijke uitloper, dus als je je tuin een beetje netjes wil houden, zet ze dan lekker in een pot. Anders vind je volgend jaar overal muntscheuten in je tuin, tenzij je een supermuntliefhebber bent ;-)

Ik spreek uit ervaring en zal nooit meer munt in de volle grond zetten.... (update: heb inmiddels toch weer wat munt in de volle grond gezet, omdat het in potjes niet zo super werkt. Het staat nu wel op een plekje waar het onbekommerd mag groeien en ik er verder geen last van heb)

  • Deel 1 van 6 Peas and Beans
  • Deel 2 van 6 Salads
  • Deel 3 van 6 Roots and leafy greens
  • Deel 4 van 6 Juicy Fruits
  • Deel 5 van 6 Flowers and herbs
  • Deel 6 van 6 The Winter larder

Check YouTube op deze titels en geniet! O ja, nog een laatste tip: klik tijdens het kijken op Cntrl-D en voeg het filmpje toe aan je favorieten, dan kijk je het makkelijk nog eens terug!

Leuke boeken van Alys Fowler

Bekijk ook eens deze leuke boeken van Alys Fowler:

  • The Thrifty Gardener: How To Create a Stylish Garden for Next to Nothing. Kyle Cathie Ltd. ISBN 978-1-85626-777-9. 
  • Garden Anywhere ( a version of The Thrifty Gardener). Chronicle Books. ISBN 978-0-8118-6875-4. 
  • The Edible Garden. BBC Books. ISBN 978-1-84607-974-0. 
  • The Thrifty Forager. Kyle Books. ISBN 978-1-85626-912-4. 
  • Abundance: How to Store and Preserve Your Garden Produce Growing Harvesting Drying Pickling Fermenting Bottling Freezing. Kyle Books. ISBN 978-0-85783-078-4.

Jouw inspiratie: leuk om te horen!

Heb je inspiratie opgedaan of je nog een leuke tip om ergens goede inspiratie op te doen? Laat vooral je reactie achter in de comments.

Deel dit bericht