Spinazie schiet door: wat te doen?

|B| De Boon in de Tuin
Radio 6 op de achtergrond, zonnetje op het raam en de eerste radijsjes van dit seizoen op het aanrecht: beter kan mijn dag niet beginnen! Geen enge verhalen over de inlichtingendiensten die alles tracken op internet en geen crisisverhalen, maar gewoon recht-toe-recht-aan genieten van de natuur om ons heen. Lees snel verder en bekijk de foto's.

Moestuingeluk en smullen

Vorige week zijn mijn zaailingen (boerenkool, courgette en pompoen) naar de tuin gegaan. Ondanks het droge weer zijn ze er toch goed doorgekomen en staan ze allemaal fier overeind. Via reacties op dit blog en op de volkstuin hoorde ik dat de boerenkool nog wat aan de vroege kant is, maar ik had hem voor gezaaid en hij kon dus eigenlijk echt niet meer langer in de potjes. Volgend jaar maar iets later op de planning zetten (weer iets geleerd ;-)


Zaailingen


Gisteravond heb ik de moestuin nog even bewaterd, want het begint toch zo langzaam een droge bedoeling te worden. Het verbaasde me eigenlijk hoe goed alles erbij stond. Mijn moestuin ligt de hele dag in de volle zon en ik had verwacht dat alles er wat slapjes bij zou hangen, maar niets was minder waar. Alles (bonen, spinazie, aardappels, courgette, pompoenen, radijs, sla) stond er mooi bij. Het kan dus meer hebben dan ik dacht. En de radijsjes waren zo goed als klaar! Eerst eentje voorproeven en toen een aantal uit de grond gehaald om lekker thuis op te smullen! Moestuingeluk noem ik het maar...


Radijs moestuinen



Schietende spinazie

De spinazie stond op doorschieten - er ontstonden bloemknoppen - dus ben ik maar eens op gaan zoeken hoe dat ook alweer moet. Kortweg komt het hier op neer:
  • zaai ze niet te dicht op elkaar want dan schiet spinazie sneller (15 cm tussen rijen en 5 tot 10 cm tussen zaden)
  • kies het juiste ras voor het juiste jaargetijde, voor de zomer zijn er nauwelijks goede spinaziesoorten behalve de Nieuw Zeelandse variant (Tetragonia expansa).
  • de spinazieplant heeft weinig last van ziekten en bacteriën, ideaal dus om mee te beginnen
  • in de plant kan nitraat omgezet worden in nitriet en dat is een giftige stof. Dit wordt versneld door het te koken. Rauwe spinazie salade is dus minder 'gevaarlijk' dan gekookte spinazie. Daarom is het niet verstandig om gekookte spinazie te bewaren en later weer op te warmen.


Spinazie die niet schiet

Al met al nog geen informatie over wat te doen met de reeds ontstane bloemknoppen. Wel een handige tip van Lieve in de comments. Die zaait geen spinazie meer tegen de zomer aan. Er is altijd wel een droge periode en dan gaat de spinazie onherroepelijk schieten. In plaats daarvan zaait ze Nieuwzeelandse spinazie. Als zaaitip geeft ze de (groen/gele) melde aan: de allerlekkerste spinazie met een iets zoutige smaak (je kunt ze zelfs zonder zout eten). Deze schiet pas later door en je kunt heel lang bladeren blijven plukken, ook als de planten al in zaad staan. Bovendien zaait deze plant zich spontaan uit. Elk jaar hier en daar een plant of een groepje laten staan (de planten groeien smal en hoog) en je kunt de hele zomer spinazie oogsten!


Bloemknop verwijderd

Omdat ik gisteren op de tuin geen internet en plantenboeken bij me had (wie wel ;-) heb ik de bloemknoppen er maar met de hand uitgehaald. Hopelijk lijdt de plant daar niet teveel mee en kan het zijn energie volledig richten op de groei van bladeren.

Update: het uithalen van de bloemknoppen heeft enigszins gewerkt. Ik heb de bloei van de plant wat kunnen uitstellen, maar uiteindelijk vormt de plant ook weer nieuwe knoppen en is het 'vechten tegen de bierkaai'. Ik heb de strijd maar opgegeven. Volgend jaar een iets minder snel bloeiend ras zaaien en wat later in het jaar. Ik heb nu eind april gezaaid en dat wordt voor mij volgend jaar eind mei.

Gevleugelde vrienden

Inmiddels heb ik wel ontdekt dat onze gevleugelde vrienden dol zijn op Lupines. Ze zijn er niet bij weg te slaan. Ik ben blij dat ik ze een handje heb kunnen helpen en blijf daar natuurlijk mee doorgaan. Om de biodiversiteit te vergroten in mijn tuin doe ik aan zadenruil.


Lupine Hommel


Lupine Hommels bijen

Engelse Border

In mijn tuin probeer ik een beetje een Engelse border na te bootsen. Wat nu meteen al opvalt is dat de kleuren blauw en paars overheersen. Volgend jaar zijn de Papavers ook groot genoeg om te gaan bloeien (dit jaar pas gezaaid, 2013) en ga ik er meer witte bloemen er tussen zetten om zodoende wat meer contrast te creëren. Heb jij ook nog tips hoe ik het kan verbeteren? Laat het me weten!

Border Tuin English border

Jouw reactie: leuk om te horen!

Laat dan vooral je reactie achter in de comments.

Deel met je vrienden