Vergroot de Biodiversiteit met gratis zaden

|B| De Boon in de Tuin
Dit is geen wetenschappelijk artikel, maar de flora en fauna in ons land zijn gebaat bij een zo groot mogelijke diversiteit. Ik zal me hier verder beperken tot de flora (omdat ik daar nét iets meer vanaf weet dan de fauna, maar dat terzijde ;-) Het gaat erom dat de verscheidenheid van leven goed is voor ons ecosysteem (ja duh hoor ik je denken).
En als mens wij maken daar ook onderdeel van uit, dus dat is ook goed voor ons! (is dat even mooi meegenomen) Daarom doe ik actief aan zadenruil via de site van de Nationale Proeftuin. Met mij kan je ook zaden ruilen. Lees hier hoe je dat doet.

Biodiversiteit Biodiversity


Waarom is zadenruil zo belangrijk?

Zadenruil is van belang om de biodiversiteit in stand te houden. Door te ruilen krijg je nieuwe soorten in je tuin en hiermee draag je bij aan de mate van verscheidenheid. Je zorgt er ook voor dat soorten zich geografisch verspreiden. De mate van verscheidenheid van soorten is een goede indicator voor het welzijn van het ecosysteem:

De genetische variatie in gewassen neemt af. De "economy of scale" van de landbouw- en voedsel-verwerkende industrie heeft ertoe geleid, dat meer dan 90% van de inname van calorieën komt van slechts 30 gewassen. Ook de variatie binnen de gewassoorten neemt af. Het is echter essentieel, dat de traditionele diversiteit blijft bestaan. Deze stelt boeren overal ter wereld in staat veestapels of gewassen te kiezen of nieuwe rassen te ontwikkelen als antwoord op ziektes en plagen, veranderingen in het milieu of klimaat of veranderingen in de vraag van consumenten.
(Bron: Global Plan of Action, 1996)


zadenruil seedswap biodiversiteit


Bekijk ook eens deze twee afleveringen van 'Web of Life' waarin Vandana Shiva uitlegt waarom vrije handel in zaden en biodiversiteit zo belangrijk zijn (beiden duren ongeveer 30 minuten, maar zeker de moeite waard):


Veel bescherming, maar geen versterking van diversiteit

Als ik ons beleid over flora diversiteit van de Rijksoverheid zo eens vluchtig doorneem, dan valt me op dat het voornamelijk inzet op bescherming van de diversiteit. Wat ik met name mis (maar dat kan mijn eigen onwetenschappelijke vluchtige conclusie zijn) is de positieve benadering om de diversiteit juist te vergroten! Bijvoorbeeld door aanmoediging of de verspreiding van zaden. Ik zou haast zeggen als je het echt zo belangrijk vindt: "waarom geen gratis zaden verspreiden door de overheid?"

Check deze infographic


 
Biodiversiteit
Bron: Wereldbank


Zaden verzamelen en bewaren (mijn methode)

Aan het einde van de maand(augustus kun je alvast een beetje naar volgend jaar gaan kijken. In de periode eind augustus/begin september hebben de meeste vaste planten en eenjarigen volop zaad gevormd. Hoogste tijd om zaden te gaan oogsten!

Hier volgt een korte beschrijving van het verzamelen van zaden. De vuistregels zeg maar. Wil je meer en uitgebreidere informatie lezen over het verzamelen van zaden, kijk dan even op deze pagina van Diana's moestuin. of check deze pagina met informatie over het oogsten, verzamelen en bewaren van zaden op de Nationale Proeftuin.


Zadenruil Seedswap

Als je het zaad van een bepaalde plant wil hebben, zorg dan dat ze lang mogelijk aan de plant blijven zitten na de bloeiperiode. Hiermee zorg je ervoor dat de zaden maximaal volgroeid zijn en bomvol met kiemkracht. Als zaden of zaaddozen nog groen zijn is het eigenlijk nog wat te vroeg (eigen ervaring). Knip de bloemen en zaaddozen af en laat ze in een grote bak of kom vallen. Zo voorkom je dat er zaden verloren gaan.

Zaden peuteren

Daarna open je de zaaddozen in dezelfde bak en schud je de zaden eruit. Zo houd je uiteindelijk een bak over met zaden en wat bloemresten. Met een beetje tactiek (schudden van de bak) en beheersing kun je die restanten tussen de zaden 'uitblazen'. Dit werkt bij mij altijd voldoende. Zo houd je mooie zuivere zaden over om te ruilen. Bewaar ze op een koele en donkere plek in bijvoorbeeld oude theezakjes (mijn eigen methode). Zo voorkom je dat de zaden aan kiemkracht inleveren. Oja, vergeet vooral niet om er even bij te schrijven wat voor soort zaad het is en wat het oogstjaar is!

Ruilen

Wil je zaden ruilen en zo bijdragen aan de biodiversiteit in ons landje? Laat dan vooral een reactie achter op dit bericht of neem contact met me op via keesdeboon at hotmail punt com of stuur mij gewoon een Tweet!

Lees verder over biodiversiteit

Lees eens verder over biodiversiteit op een van de volgende sites:
- http://www.biodiversiteit.nl/
- een mooie site van het netwerk Bezoekerscentra (ook leuk voor kids)
- alles over zaden verzamelen van de Tuinkabouter
- tips van Diana over het verzamelen van zaden op deze pagina van Diana's moestuin.
- bescherm de biodiversiteit met je winkelmand, artikel in Trouw groen

Jouw reactie: leuk om te horen!

Heb je nog vragen of wil je nog meer weten? Laat dan vooral je reactie achter in de comments!

Deel dit bericht