Column Herfst, BBC, bier en hanen

|B| De Boon in de Tuin
Als je het onkruid de grond uit moet trekken om het te laten groeien, dan mag je stellen dat het serieus is met de herfst. Temperaturen die slechts nog een fractie zijn van de afgelopen weken en bakken met regen op die kale knar van mij.
Ik weet niet hoe het bij u is, maar bij ligt die Ark al in de achtertuin (ff gehuurd van Noach die tegenwoordig bij Avis werkt). Een beetje regen is niet erg natuurlijk, want van al dat sproeien krijg je ook maar een lamme arm en daar hou ik dan ook weer niet zo van. Overigens eindigt deze post positief, mocht u daar inmiddels aan gaan twijfelen....



Oogst Harvest

Teerhartigen en seniele bejaarden

"Terugblikken, dat is nostalgisch gewauwel voor teerhartigen en seniele bejaarden", aldus geenstijl. Nee, seniel ben ik niet (alhoewel...) en bejaard hoop ik nog te worden met een mooie AOW (als die er dan nog is).  Toch word ik wat weemoedig van de herfst en denk ik graag terug aan die mooie zomerdagen!

Het einde van de zomer betekent ook het einde van mijn eerste moestuinseizoen. Het was een fijn seizoen met dito oogst, maar nu is het klaar, finito, over en uit. Alleen de seniele boerenkool en teerhartige broccoli staan nog eenzaam fier overeind en laten het enigszins op een moestuin lijken. In de verte doet de rabarber ook nog even zijn best, maar ja, het blijft een rabarber dus meer dan wat zurigheid kun je er niet van verwachten ;-)

De haan met de stoppels

Augustus de maand van de oogst en September van het zuipen (sorry ik bedoel de oogstfeesten natuurlijk) aldus het altijd gelijkhebbende Wikipedia. De groene Tweetgeeks showen hun oogst tot ze erbij neervallen (moi incluis) en al die gekke hippe Foodie-meisjes en jongens met hun foodblogs beleven een waar voedeselorgasme. Want wie heeft ook alweer dat ene beste recept voor natte pittige aardappelcouscous met kerriebanaanpoeder en een lodderig bonenijstoetje toe?

In de Achterhoek doen ze het anders. Ze vereren daar de haan met stoppels in de rui. Waarom een haan? Weet ik niet, iets met vruchtbaarheid en Apollo, maar het bier vloeit er niet minder rijkelijk om. En veel bier betekent meestal ook veel stoppels, is mijn eigen ervaring althans. En waar bier is, doe ik natuurlijk mee! Dus zo kwam het dat ik gisteravond, geheel vrijwillig, mijn bijdrage leverde aan de oogstfeesten en met een pot bier op de bank lag. Ja beste mensen, liggend op de bank met een biertje erbij kun je ook heel goed feesten! (ben van de lieve kijkbuiskinderen-generatie)

Harvest BBC 

Harvest 2013

Al liggend op de bank was ik aan het wegzappen van onze Nederlandse zenders (of reclame of bagger) en terechtkwam bij BBC2. Nu wist ik al dat daar op vrijdagavond Gardeners World werd uitgezonden, maar dit was ook een superprogramma! Ik heb het dan over Harvest 2013. Een programma waarin het seizoen van de oogst centraal staat. Met name interessant omdat het niet alleen over de oogst gaat, maar vooral ook hoe je daartoe komt (voorbereiding van grond etc.) en wat je er daarna allemaal mee doe (bereiden, inmaken etc.). Check hier de eerste aflevering die beschikbaar is gesteld op youtube: aflevering over groenten/harvest 2013


Regenachtige herfst

BBC2 heerst op het gebied van groen- en milieuprogramma's en dat is fijn (Publieke Omroep eat your heart out). Zeker als onze weermannetjes en weervrouwtjes blijven melden dat het weer een bijzonder regenachtige dag gaat worden met temperaturen die nog verder van het seizoensgemiddelde af staan dan de zon van de maan.


Mij vind je dan niet meer in de tuin, maar languit gestrekt voor de buis. Meneer de Uil heeft er waarschijnlijk een hele generatie mee verpest door ze 'kijkbuiskinderen' te noemen. Mij in ieder geval. Als vergeldingsactie heb ik nu die Uilemans ingeruild voor BBC2. Lekker puh. Een welkome verademing tegenover het snel vervagende mediacircus dat zich Publieke Omroep noemt mag noemen.  Daarom zeg ik vanaf deze plek tegen de Engelse belastingbetaler: Cheers mate!

Hoor ik daar in de verte niet onze Guus? " 't Dondert en het bliksemt, en het regent meters bier......etc."

Eens / oneens? Jouw reactie is van harte welkom in de comments! Wil je meer weten of heb je nog vragen? Schroom niet en stel ze gerust in de comments.

Deel dit bericht