Info over de Russische Salie Blue Spire

|B| De Boon in de Tuin
Deze fantastische Russische Salie staat bij mij in de tuin. Heel lang was ik de naam ervan kwijt, tot ik per toeval stuitte op een afbeelding met de juiste naam erbij. Zodoende wist ik dat het ging om een Russische Salie oftewel 'Blue Spire' oftewel Perovskia atriplicifolia (Russian Sage).

Dus leg die Wodka maar vast in de vriezer en vanaf deze plaats zeg ik: VASHE ZDORÓVJE !!
(op uw gezondheid)!

Proost Russische salie

Beschrijving

Iets behaarde bloemkelken aan lange aren, heerlijke zilver grijze stengels en blad.

In het voorjaar knip je ze diep terug; verder geen omkijken naar en gegarandeerd een lang bloemenfeest in het najaar.

Ze komen van de ijskoude steppes in de Kaukasus dus kunnen ze wel tegen een stootje in de winter. De Russische salie doet het ook heel leuk als solitair in een vaas:

Russische Salie Blue Spire Border


De kenmerken op een rijtje

Latijnse naam : Perovskia atriplicifolia 'Blue Spire'
Nederlandse naam : Russische salie
Familie : Lamiaceae
Bloeikleur : violetblauw
Bloeimaand : juli, augustus, september, oktober
Bladkleur : Grijs / zilver
Hoogte : 70 - 100 cm, 120 - 150 cm
Wintergroen : Bladverliezend
Winterhardheid : Goed winterhard
Standplaats : Zon, Halfschaduw
Soort gewas : Vaste plant
PH bodem : Kalkminnend
Speciale kenmerken : Opvallende bloemen


  • In groep planten     
  • Habitat : Droge bodem

    Russische Salie Blue Spire Border


    Russische Salie Blue Spire Border

    Vermeerderen

    Je kan er heel goed zomerstekken van af nemen. Zelf heb ik gewoon een aantal takken afgeknipt en in de grond gestopt.

    Verder heb ik er niet meer naar omgekeken. Inmiddels is dat weer een volwaardige plant geworden.


    Russische Salie Blue Spire Border


    Deze plant is schitterend als achtergrond in je border. Met zijn licht grijs/paarse aren die mooi contrasteren met harde primaire kleuren, zoals bijvoorbeeld rood (bijv. Crocosmia).

    Kortom een schitterende onderhoudsvriendelijke plant die ook nog eens heerlijke geurt. De Russische salie mag eigenlijk niet in jouw tuin ontbreken! Check meer foto's en inspiratie op dit pinbord dat ik voor je samengesteld heb:



    Deel dit bericht