Sharon Dijksma en de turbotomaat

|B| De Boon in de Tuin
Bepaalde nieuwsberichten blijven beter hangen dan andere. Waarom dit bericht zo bleef hangen bij mij, weet ik niet, maar ik krijg het sindsdien niet meer uit mijn kop.

Sharon Dijksma stelt 1 miljoen kneiterharde euries ter beschikking om op zoek te gaan naar nieuwe snackgroenten. 1 miljoen pietermannen!!
Al is dat weer een erg beladen woord dezer dagen en aan die discussie waag ik me helemaal niet.

Het Westland heeft het weer goed voor elkaar. Terwijl anderen moeten buffelen om hun subsidiepotje überhaupt overeind te houden, deelt Sharon gewoon een groentebonus uit aan de meest innovatieve tuinder.

Sinterklaas is vroeg dit jaar, maar daar zou ik niet meer over hebben.

Moest onze Sharon onlangs nog even bijbabbelen met Rusland over de boycot op de beste aardappelen van de wereld (de onze), nu maakt ze zich hard voor een broertje of zusje voor de puntpaprika. De familie van de snoepgroenten, niet te verwarren met soepgroenten, moet worden uitgebreid.

Fooi

Ik vraag me serieus af of een sector die elk jaar voor 20 miljard exporteert en werk biedt aan 400.000 werknemers, echt zit te wachten op deze fooi uit Den Haag. Alsof je het ventieldopje van een fiets groen spuit en dat innovatie noemt.

Natuurlijk, geld is geld, hoor ik u denken en dat is ook zo, maar naar mijn idee kan dat geld beter in andere zaken gestoken worden. Laten we vooral economische belangen niet verwarren met ecologische belangen.

De uitvinding van een nieuw turbotomaatje houdt ons echt niet in de wereldwijde voorhoede van de tuinbouw.

Turbo peper nieuwe groente innovatie


Arabische monstertruck

In Qatar bijvoorbeeld draait het QNFSP (Qatar National Food Security Program) voor een luttel bedrag van 25 miljard.

BAM!

Alsof je met een enorme Arabische monstertruck over onze fiets met groen ventieldopje knalt. Ja lieve mensen, dat is meer dan 4 keer onze bezuinigingstaakstelling voor 2014, maar ach, wie olie heeft, heeft alles lijkt het wel.

Dat is toch al gauw zo'n 25.000 keer meer dan onze fruitfooi van Dijksma, en geloof maar dat daar innovatie gaat plaatsvinden!

Dus tegen de tijd dat wij een nieuw suikerrijk puntpaprikaatje (want anders lusten de kids het niet) hebben uitgevonden, hebben ze daar de meest ultramoderne en geavanceerde voedselproductie ter wereld gerealiseerd.

De fresh snack

Dan is er nog de vraag of de consument eigenlijk wel zit te wachten op al die gekke groenten?

Als er geen 'hip', 'snack-' of 'fresh' voor de groentenaam staat, dan hoeft de gemiddelde Randstedelijke yup het niet. Wat dat betreft is het gewoon een oude marketingtruc om groenten aantrekkelijker te maken.

Vanuit supermarkten is er maar weinig vraag naar innovatieve groenten, omdat het aloude spreekwoord nog steeds geldt: "wat de boer niet kent, dat (vr-)eet ie niet!"


Sharon Dijksma turbo groente

Nieuwe groenten zijn dus wel hip, maar het is zeer de vraag of ze gaan verkopen en POEF -> weg is het economische voordeel! O nee, van die miljoen kun je, als je goed je best doet, 30 mensen een jaartje werken voor een modaal salaris.

Nou dat is me een economische BOOST van jewelste!?

Het is maar te hopen dat die 30 knappe koppen snel een kekke komkommer uitgevonden hebben, anders is het geld op.

Daarom houd ik liever een pleidooi om die miljoen te steken in moestuincursussen voor iedereen. Stel dat zo'n cursus 100 euries moet kosten, dan kun je toch al snel een cluppie van 10.000 mensen de nobele kunst van moestuinieren leren.

Mooi cadeau voor in vele schoenen!

Dus laat die inteelt-groente met exotische fratsen lekker voor wat ze zijn en leer mensen hun eigen groenten te telen en te kweken, want ik kan me niks smaakvollers bedenken dan groente en fruit uit eigen tuin!

Leert U smakelijk en laat dan dat heerlijke avondje maar komen!

Deel dit bericht