Stuurgras en ander ongemak

|B| De Boon in de Tuin
Een gewone dinsdagmorgen in oktober en het was nog vroeg.

Na een half uurtje fietsen was de mist al aardig opgetrokken (ook in mijn hoofd) en stapte ik routineus van mijn fiets af. Naast me stond een fiets geparkeerd, type citybike.

Een populair modelletje in de jaren '90, maar nu volledig ingehaald door de electrische fiets.

Tussen de remkabels van deze fiets zat een uitgebloeid veldboeket. Een stilleven op een bewegend object, een combinatie die me aan het denken zette.
Column fiets stuur gras

De Volkswagen Kever

Ongewild dwaalden mijn gedachten af en begon ik te fantaseren over hoe en wanneer de bestuurder het boeket daar tussen had geklemd en bovenal met welke reden.

Het doet me denken aan de bloemenvaas in de Volkswagen kever. Kennelijk zijn er bestuurders die graag een bos bloemen voor hun s(n)uffert hebben.

Inmiddels is het boeket behoorlijk verdroogd en heeft het zijn glans verloren. Of toch juist niet?

Het beeld van verdorde sprieten voor op een fietsstuur spreekt misschien wel meer tot de verbeelding. Sluit het aan bij de trend dat steeds meer kunstenaars kiezen voor kunst die leeft, verdord en vergaat zoals Trouw beschreef?

Ben ik zojuist niet getuige geweest van een hele moderne kunstenaar?


Fiets stuur gras

Stuurgras

Ik zal er nooit achter komen en dat is maar goed ook. Daarom schaar ik dit voorval onder de kop 'Stuurgras'. Mijn term voor stilstaande kunst in beweging.

Meer weten over kunst en natuur?


Kijk dan eens op een van de volgende sites:
- een mooie uitgave van de stichting Boekman over kunst en natuur
- de site van Anneke Goldsteen die prachtige kunst maakt met natuurlijke objecten
- een hovenier die ook nog kunstenaar is? Het kan, hij heet Reinier Lagendijk

Jouw reactie: leuk om te horen!

Heb jij voorbeelden van stilstaande kunst in beweging? Stuur ze naar me op of tweet met #Stuurgras !! Eens / oneens? Jouw reactie is van harte welkom in de comments.

Deel met je vrienden