Tips voor de moestuin in september

|B| De Boon in de Tuin
Het werd wel weer eens tijd om jullie even mee te nemen naar mijn moestuin en te laten zien hoe die er op dit moment bij ligt. Dus een update met lekker veel foto's!
Tip: wil je zelf een moestuin beginnen? Check hier: hoe maak je een moestuinplan. Check hier: alle tuintips op dit blog.

Boerenkool Moestuin Volkstuin update

De Boerenkool staat er lekker bij. Midden in het tuinseizoen heb ik bezoek gekregen van een konijn die de meeste stronken had aangevreten, vandaar dat er ik maar een net omheen heb gezet.

Ook dat bleek zelfs niet in alle gevallen afdoende, want het konijn vrat er gewoon doorheen!

Nu is het al een tijdje rustig en hoop ik dat ie een andere bestemming heeft gevonden en mijn zielige boerenkooltjes met rust laat, maar ze hebben dus wel enige achterstand opgelopen als ik dat zo vergelijk met andere tuinders om mij heen.

Moestuin Volkstuin Boerenkool

Of de Broccoli het nog gaat redden dit jaar weet ik niet. Ik was vrij laat met het zaaien en uitplanten en had eigenlijk gehoopt dat het wat sneller zou gaan. We zullen zien wat het nog gaat brengen.

Moestuin Volkstuin Broccoli


Ook maar eens een keer geprobeerd: stekken nemen van een Kruisbessenstruik.

Ik weet ook helemaal niet of dit gaat lukken, maar ook dat zullen we volgend jaar zien. Ik heb stukken afgeknipt van zó'n 50cm.

Zeker de helft daarvan staat in de grond. Dat is belangrijk, heb ik begrepen, omdat uit de knoppen de nieuwe wortels komen.

Het is dus van belang dat je zoveel mogelijk knoppen onder de grond hebt zitten, dat vergroot de kans dat de tak wortel gaat schieten.


Volkstuin Moestuin Bessen stekken

Dit zijn Rabarber stronken die ik in het begin van het seizoen van een grote moederplant heb gescheurd.

Ik hoop dat ik er volgend seizoen al de eerste stronken van kan knippen! Daarnaast staat nog een rij met aardbeienplantjes. Een groot deel ervan zijn alweer uitlopers van de plantjes die ik in augustus had geplant.


Volkstuin Moestuin Rabarber

Ook dit is een klein experiment met het vermeerderen van Hortensia's en Rozemarijn.

Van beiden heb ik stekken geknipt en een ongeveer een maand lang in water gezet. Op het moment dat ze een mooie bos met wortels hadden gekregen heb ik ze overgezet naar de volle grond.

Achter de combinatie van deze twee zit geen diepere gedachte. Ik had eerste de Rozemarijn in de grond gezet en later moest ik de Hortensia's ook nog ergens kwijt, dus dacht ik, laat ik ze er maar gewoon tussen zetten.  



Moestuin Volkstuin Hortensia


Dit zijn drie rijen met aardbeien. Deze heb ik in augustus geplant en ik ben natuurlijk reuze benieuwd of ik volgend seizoen van de eerste lekkere aardbeien kan gaan smullen!

Komende winter zet ik er een tunnel overheen. Die maak ik van 2 meter lange Pvc-buizen en plastic folie. Ik heb een rol plastic folie kunnen krijgen die gebruikt wordt door schilders, dus dat wordt vast een mooie tunnel.

v


Dit zijn Dahlia's die ik begin van dit seizoen als knol gekocht en geplant heb. Ik ben vooral weg van de bloeivorm. Het doet me een beetje denken aan de plooikragen of molensteenkragen uit de middeleeuwen. 

Binnenkort gaan de knollen uit de grond en krijgen ze een mooi donker en vorstvrije plaatsje.


Moestuin Volkstuin Dahlia's


Volgende week gaan ook nog de knoflooktenen de grond in en dan hoop ik volgend jaar mijn eerste knoflook te oogsten. Zo dat was ie weer voor deze keer!

Jouw moestuin: leuk om horen!

Dit is hoe mijn moestuin erbij ligt. En hoe gaat het met die van jou? Leuk om te horen, dus laat vooral een achter in de comments!

Check hier alle tuintips op dit blog.

Deel dit bericht