Recept Zelf Pruimenjam maken

|B| De Boon in de Tuin
De tijd van pruimen in overvloed is aangebroken, dus is het de hoogste tijd om er iets lekkers van te maken. Ik koos voor pruimenjam. Lees snel verder en kom erachter hoe jij de lekkerste pruimenjam zelf maakt!


Hoe het begon

De meeste mensen worden niet heel erg blij van bomen óp de erfgrens met overhangende takken, maar in dit geval juich ik het van harte toe! En zo kwam het dat ik op een zwoele juli-avond 2014 bij mijn achterbuurman aanbelde met de vraag of ik de rijpe pruimen van zijn boom mocht plukken. Uit zijn reactie ('pluk ze d'r allemaal maar af' en toen ging de deur dicht) maakte ik op dat hij geen echte pruimenfan is. Jammer voor hem, good for me.

pruimenboom pruimenjam pruimen

En eigenlijk geheel onverwacht stond ik na een half uurtje plukken met twee bouwemmers vol met pruimen. Ik schat dat het ruim 20 kg aan pruimen is.


Pruimenjam maken

Goed, twee emmers vol met pruimen. En nu? Teveel om allemaal ineens op te eten, dus inmaken die hap. Maar hoe? Jam leek de meest geschikte optie.

Wat heb je nodig?

Het verbaasde me dat je eigenlijk maar heel weinig nodig hebt om jam te maken. Ik dacht dat het nogal ingewikkeld was, maar goed, dat heb ik dan ook weer geleerd. De verhouding die ik aangehouden heb is 1 kilo geleisuiker op 1 kilo pruimen.

De verhouding:

  • 1 kg geleisuiker (1:1) of geleisuiker speciaal (1:2,5) of Marmello (1:3), of 1 zakje geleidpoeder en 250 gram suiker (1:4)
  • 1 kg pruimen zonder pit (+/- 1,2 kg met pit)
  • sap van een halve sinaasappel (maakt hem frisser)
Inmiddels maak ik mijn jammen met geleisuiker speciaal met een verhouding van 1 kilo suiker op 2,5 kilo fruit. Dat scheelt een hoop suiker en je proeft meer fruit.

Andere lekkere variaties zijn bijvoorbeeld: pruimen met aardbeien, pruimen en bramen, pruimen en kersen. Voeg ook eens een snippertje gember toe. Dat maakt het lekker spicy!

Dit recept (1 kg fruit + 1kg suiker) resulteert bij mij in 4 potten jam van 450 gram. Je houdt dan nog een heel klein beetje over en dat kan je bijvoorbeeld lekker door de yoghurt of de vla doen. 

Jam maken

Het grote ontpitten kon dus gaan beginnen. Dat duurde wel eventjes (+/- 30 minuten per kilo), want deze soort pruimen (Eldense blauwe, oud vergeten ras) is niet zo groot, dus er gaan heel veel van die pruimpies in één kilo.
Tip: gebruik handschoenen of een ontpitter want je krijgt enorm bruine handen en nagels van het pruimensap

pruimenjam maken pruimen ontpitten

Daarna alle halfjes in de pan en de geleisuiker toevoegen. Ontvellen doe ik niet.

pruimen jam maken

Okay. Ik heb geen aandelen VanGilse, maar om je een idee te geven: dit is de geleipoeder die ik heb gebruikt. Dat werkte prima en daar zit al Pectine (natuurlijk verdikkingsmiddel) in. Enige dat er nog bij gaat is 250 gram kristalsuiker.

geleipoeder jam maken pruimen van gilse

Daarna breng je het geheel aan de kook op een gemiddeld vuur. Net voordat het gaat koken begint het heel erg te schuimen. Blijf er dus wel bij staan, want anders kookt het over. Roer ook regelmatig over de bodem van de pan. Daarmee voorkom je dat de suiker aankoekt.

pruimen jam maken
de pan met jam nádat er al wat scheppen uit zijn
Het geheel moet écht koken, dus ook als je roert moet het blijven borrelen. Dan pas gaat de kooktijd van 4 minuten in.

Tip: ga nog even met een staafmixer door de pan, dan worden de velletjes heel erg klein. Tenzij je van stukken in jam houdt natuurlijk ;-)
Kook de potten van te voren uit met een beetje soda. Zo zorg je ervoor dat de potten helemaal schoon zijn en de jam goed bewaard blijft. Ik heb de potjes gebruikt van de Perfekt jam van Jan Linders(inhoud 450 gram), maar eigenlijk volstaat elke jampot.


pot potjes jam pruimen maken

Nadat het geheel 4 minuten goed heeft doorgekookt, kun je de potten gaan vullen. Ik heb daarvoor een handige maatbeker van Pyrex gebruikt met een hittevrij handvat. Let er bij het inschenken op dat je de randen van de pot schoon houdt.

pruimenjam pruimen jam maken

Draai daarna de deksel stevig op de pot en zet de pot omgekeerd neer. Laat de pot 5 minuten zo staan en draai hem daarna om. Laat het rustig afkoelen.

pruimenjam pruimen jam maken

Als je het goed gedaan hebt dan hoor je bij elke pot (na ongeveer een half uur) PLOP! Dat is het teken dat de pot goed dicht zit en klaar is om bewaard te worden.

pruimenjam pruimen jam maken

Nog even een label erop en klaar is Kees.

Jouw jam: leuk om van je te horen!

Dit was hoe ik jam maak. Hoe maak jij jam en heb je nog goede tips? Ik ben heel benieuwd, dus laat vooral even een reactie achter bij dit bericht!

Deel dit bericht