Moestuin in oktober

|B| De Boon in de Tuin
Het gaat een strenge winter worden. Hoe dat zo? "Doe je ook al in meteo, Keesje Boon?", hoor ik je denken. Nee hoor, wees gerust, het is gewoon een boerenwijsheid. Bereid je dus maar voor op een strenge winter. Ik ben alvast begonnen met het winterklaar maken de moestuin, dus lees snel verder!


moestuin in oktober tips

Tomaten in plaats van knoflook

Een paar weken terug heb ik knoflooktenen gepoot op het oude bed van de tomaten. Het zijn tenen van eigen geteelde knoflook die ik dit jaar geoogst heb.

Ongeduldig als ik ben ga ik (zeer) regelmatig kijken of er al iets boven de grond komt.

Helaas...

De natuur is soms onrechtvaardig. Waar je in het voorjaar zo je best doet met voorzaaien, zo schieten tomatenzaailingen nu als onkruid uit de grond. Deze nazaten van de afgevallen tomaten eerder dit seizoen, komen op als nooit tevoren en hebben kennelijk een ongekende kiemkracht.

Toch jammer dat er geen wintertomaten bestaan, anders was ik nu verzekerd van een mooie winteroogst.

moestuin in oktober tips
Opkomende tomaten in het bed met knoflooktenen

Prei met een eetprobleem

De prei ziet er op dit moment nog uit alsof hij een eetstoornis heeft. Een gemiddeld catwalk-model is nog dikker dan mijn prei. Veel dikker dan een goeie duim zijn ze nog niet.

Eind augustus heb ik ze uitgeplant. Ze waren toen ongeveer zo dik als een potlood. Bij mijn tuinbuurman wilde ze ook al niet erg graag.

Gelukkig lijkt het met al dat onkruid eromheen toch nog een gezellige groene bedoeling te worden.

moestuin in oktober tips
Prei zo dun als een bosui

Dahlia bloeit als nooit tevoren

De meeste dahlia's heb ik inmiddels gerooid, maar dit exemplaar (soort 'Pretty in Pink') moest ik toch nog even laten staan. Hij bloeit zo mooi dat het zonde is om hem nu d'r uit te gooien. Nog even genieten dus van deze herfstpracht!

moestuin in oktober tips
Machtig bloeiende dahlia en dat eind oktober


Mysterieus appelboompje

Dit appelboompje is een ernstig verwaarloosd restant van de vorige tuinbewoner. Afgelopen seizoen zijn er hele kleine appeltjes aan gekomen. Zodanig klein dat ik niet heb kunnen achterhalen welke soort het is. Het blijft dus nog even een verrassing wat dit voor appelras is.

Het onbekende appelboompje


Tuinafval

Wat is er eigenlijk mooi aan tuinafval?

Niets... 

Alles! Het is een essentieel onderdeel in de levenscyclus van een moestuin. Het zorgt voor goede compost die op haar beurt de gewassen weer voorziet van de broodnodige voedingsstoffen.

Dus is het de hoogste tijd om dit bergje tuinafval een plaats te geven in deze eregalerij van de herfst.

moestuin in oktober tips
Tuinafval klaar om te composteren


De rommelhoek

Ik denk dat iedereen wel zo'n hoekje heeft op de tuin. Een verzamelplaats voor pvc-buizen die als bogen dienen voor een net, een restje palen, een haffeltje stenen, wat gaas en ander - niet nader te benoemen - tuinspul.

Begin dit jaar knutselde ik de tuinkist in elkaar en tot nu toe houdt hij goed stand. Het tuingereedschap blijft mooi droog en roestvrij. Toppie dus!

Zelf ook zo'n tuinkist maken? Check dan hier het werkplan!

moestuin in oktober tips
Tuinkist en ander tuinmateriaal

Twee vriendelijke vrienden

Bij het verlaten van de tuin viel mijn oog toch nog even op deze twee vrolijke vrienden. Niets vermoedend baanden ze zich een weg door de bladeren van mijn spruitkool (spruitjes).

De boerenkool (die ernaast staat) hebben ze tot nu toe met rust gelaten. Kennelijk vinden ze spruiten lekkerder dan boerenkool. Dus een tip: plant spruiten naast je boerenkool en je zult een toppie boerenkool-oogst hebben.

Voor nu heb ik ze maar lekker aan hun eettafel laten zitten. Het worden waarschijnlijk hele mooie koolwitjes.

moestuin in oktober tips
Rupsen in de spruitkool (spruiten)

moestuin in oktober tips
Het rijpen der spruiten (klinkt als een boektitel vind je niet?)


De uitsmijter

Tot slot deze foto van de prachtig bloeiende dahlia 'Pretty in Pink'. Alle andere dahlia-knollen heb ik inmiddels gerooid, maar deze bloeide zo mooi dat ik hem nog even laat staan. Geniet ervan!


moestuin in oktober tips
Oktober op z'n best: een prachtig bloeiende dahlia


Jouw moestuin: leuk om van je te horen!

Hoe gaat het bij jou in de moestuin/balkontuin/volkstuin? Ik ben heel benieuwd. Laat dus vooral even een reactie achter!

Deel met je vrienden