Update moestuin in april

|B| De Boon in de Tuin
De eerste zaaiactiviteiten, knoppen die op knappen staan, kunstzinnige rabarber en een heerlijk zonnetje op die kale knar van mij. Kortom een moestuin in april. De hoogste tijd voor een rondje door de moestuin. Lees snel verder en check de foto's!

moestuin volkstuin april rabarber

De grond begint al aardig op te warmen, dus heb ik alvast wat wortels gezaaid (Amsterdamse bak) voor het zomerse gevoel. Daarnaast heb ik een rijtje bieslook gezet om de wortelvlieg voor de gek te houden. Enkele pollen bieslook heb ik met de hand in stukken gescheurd en weer opnieuw in de grond gezet. Nu maar eens kijken of die wortelvlieg zich echt laat foppen door zo'n rijtje bieslook.

Wil je weten wat je allemaal kan zaaien in april? Check dan deze post. Op zoek naar een handige zaaikalender? Die vind je hier.

zaaien moestuin volkstuin april voorjaar

April is ook een mooie maand om groenten te zaaien die een lange groeitijd hebben. Daarom heb ik boerenkool, rode kool, prei en pastinaak gezaaid in de volle grond. Om vogelvraat te voorkomen heb ik voor de zekerheid direct een net gespannen over de rode kool en de boerenkool. In mijn tuin zitten nogal wat houtduiven en die lusten wel een vers blaadje kool!

zaaien april moestuin volkstuin

Even verderop in de tuin begint de rabarber al mooi uit te lopen. Die opgefrommelde bladeren blijf ik een bijzonder grappig gezicht vinden. De plant moet letterlijk 'uit de kreukels' van een hele lange winterslaap komen.

rabarber moestuin volkstuin april

Je kunt de oogst van rabarber wat vervroegen door er bleekpotten overheen te zetten, of bijvoorbeeld een emmer of een speciekuip. Door het ontbreken van licht krijgt de plant lange, zachte stengels. Dat heet 'voortrekken'.

Ik doe daar niet aan mee, want in mijn tuin trek ik niks en niemand voor, dus ook de rabarber niet. Ik wacht liever op het echte werk. Die dikke rode stengels die je in mei/juni kan oogsten (rabarber recept hier)

rabarber voorjaar april moestuin volkstuin

Ook het appelboompje begint weer uit te lopen. Hopelijk komen er dit jaar wél appels aan, zodat ik er eindelijk eens achter kan komen wat voor ras het is. Tot nu is dat een groot raadsel.

knop appelboom appel moestuin volkstuin fruitboom

Tot slot de struik van de rode bes. Ook die komt weer aardig in het blad. De stekken die ik er van heb genomen doen het erg goed. Over een paar jaar gaat de grote oude struik eruit en maakt hij plaats voor deze frisse jonge stekken. Nu ik dit schrijf lijkt het verdomd veel op hoe het er in bepaalde organisaties aan toe gaat met medewerkers, maar enfin, dat terzijde.

rode bes voorjaar moestuin volkstuin fruit

Jouw moestuin: leuk om te horen! 

Het voorjaar, en met name april, is een heerlijk seizoen met veel te doen. Hoe gaat het bij jou in de moestuin? Ik ben benieuwd. Leuk als je een berichtje achterlaat!

Deel met je vrienden