Review Cultihak Streuding

|B| De Boon in de Tuin
Er is al genoeg werk in de moestuin, dus als er slim gereedschap op de markt komt dat het werk lichter maakt, dan sta ik vooraan. De firma Streuding heeft een combi gemaakt van een cultivator en een hak, oftewel een Cultihak. In deze post lees je mijn ervaringen met deze nieuwe tool. Lees dus snel verder!

cultihak review streuding

De CultiHak

De cultihak is een kruising tussen een hak en een cultivator, in de volksmond vaak een drietand genoemd. De cultihak is gesmeed en voelt solide aan en komt met een steel van 170cm. Het idee van deze combinatie is dat je de grond kan losmaken en daarna kan schoffelen.

cultivator hak cultihak streuding

De Hak

Vol enthousiasme toog ik met de cultihak naar de moestuin. Ik nam de hak ter hand en ontdekte eigenlijk direct een ontwerpfout. De stand van de hak is naar mijn idee niet juist. Op onderstaande foto heb ik dat met een rode lijn aangegeven. De hak staat 'omhoog' gericht waardoor je de grond niet in komt en ook geen onkruid mee doorsnijdt. Zelfs als ik de hak lager vasthield, dan kwam de hak nog niet in de grond. Met de groene lijn heb ik aangegeven hoe de stand zou moeten zijn. Dan kom je in ieder geval met de hak 'in de grond' in plaats van dat je er over heen zwaait. 

cultivator hak cultihak streuding
De stand van de hak is verkeerd

De hoek van de hak is nu zo'n 25 graden. Mijn voorstel aan de makers zou zijn dat deze hoek vergroot wordt tot ongeveer 35 graden. In onderstaand plaatje heb ik eens aangegeven welke verhoudingen ideaal zijn bij het werken met steelgereedschap. Uiteraard ben ik even uitgegaan van mijn eigen lengte van 184 cm.

cultivator hak cultihak streuding

De hak is dus niet te gebruiken, maar ik heb er nog wel een ander gebruik voor bedacht. De andere kant van de hak heb ik geslepen met een slijpsteen. Hierdoor kan ik hem gebruiken als schoffel door de hak 'vooruit' de duwen. Zo 'snijdt' de schoffel mooi door de grond. Dit werkt uitstekend en doordat de schoffel aan de zijkanten gelast is (in plaats van meestal in het midden), buigt hij ook niet door bij zwaar en intensief gebruik. 

cultivator hak cultihak streuding
Een nieuwe rand eraan geslepen


De Cultivator

De cultivator heb ik vergeleken met de drietand van Gardena. De afmetingen zijn zowel in de lengte als de breedte van de tanden vergelijkbaar. De middelste tand zou voor het goede nog iets meer naar voren gebogen mogen worden. Deze middelste tand staat nu bijna in dezelfde lijn als de buitenste twee. 

cultivator hak cultihak streuding
De cultihak vergeleken met de drietand van Gardena

De drietand doet wat een drietand moet doen: de grond losmaken. 

cultivator hak cultihak streuding
De cultihak in actie

Workflow

Wat me bezig hield tijdens het werken met de culithak is de vraag waarom de bewerking hakken en losrullen van de grond met de drietand zijn gecombineerd. De drietand gebruik ik eigenlijk alleen om de grond wat los te maken als het bijvoorbeeld hard geregend heeft, maar nooit na het schoffelen. Wat ik wel heel vaak gebruik na het schoffelen is een hark om al het uitgeschoffelde onkruid bij elkaar te harken. En zo kwam ik eigenlijk op het idee voor een nieuwe tool: de harkschoffel. Een combinatie van een hark met een schoffel zou mij namelijk wel heel veel tijd besparen. 

De cultihak zou ook wat makkelijker werken als er zo'n 5 á 10 cm steellengte aan toegevoegd wordt. Dat is voor grote mensen fijn en kleine medemensen zouden er in het ergste geval altijd nog een stukkie kunnen afzagen als de steel te lang is. 

cultivator hak cultihak streuding
Beetje meer steel is altijd prettig


Tot slot: de Harkschoffel

Kortom de cultihak is een leuk idee, maar voegt op dit moment niet zoveel toe aan mijn tuinkist en aan de workflow in de moestuin. Met de volgende aanpassingen zou het echter een blijvertje kunnen worden:

  • Maak de hoek van de hak met de steel wat groter, van +/- 25 graden naar +/- 35 graden
  • Maak de steel wat langer zodat de steel minimaal 180cm is
  • Tip voor een nieuwe tool: de harkschoffel (overigens bestaat er al een schoffelhark, maar die bedoel ik niet). Een schoffel van ongeveer 15 cm breed met aan de andere kant een 5-tands hark van ongeveer 20 cm breed. Op dezelfde manier gelast als de cultihak en dan met een schoffelsteel (met zo'n heft). Ik hoop dat die in productie gaat komen, want dat wordt volgens mij een kaskraker!


Waar verkrijgbaar?

Hij schijnt in de schappen te liggen bij de Welkoop en de Hubo in Vlagtwedde. Net als velen van jullie, kom ik daar niet dagelijks, dus ben ik eens online gaan kijken. Online is de Streudeg niet breed te verkrijgen, maar ik vond hem o.a. bij de volgende webshops:
Schoppenshop.nl
Animals & Garden

Welke is jouw favoriet?

Iedereen heeft zo wel zijn voorkeur. De een wil het liefst een schoffel, de ander een drietand en weer een ander de ouderwetse bietenhak. Ik ben reuze benieuwd met welk gereedschap jij het liefste werkt in de moestuin. Leuk om je reactie te lezen in de comments!

Deel met je vrienden