Moestuin Update Juli

|B| De Boon in de Tuin
Droog, droger, droogst. Zo kan je de afgelopen weken het beste omschrijven. Daarom hoogste tijd om weer een rondje door de moestuin te maken om te zien wat er nog van over is. In deze blog een update van de moestuin in juli.

moestuin update juli droog zomer 2018 droogste jaar ooit

Je denkt misschien dat bovenstaande foto op het strand gemaakt is, maar niets is minder waar. Het is letterlijk hoe de grond eruit ziet in mijn moestuin. De moestuin is op zandgrond en met het weer van de afgelopen weken heeft dat ervoor gezorgd dat de paden er zo uit zien. Als het een beetje waait, dan waait m'n moestuin gewoon weg.

Nu hoor ik de mulch-politie al in de alarmstand schieten. Natuurlijk kan je met mulch veel voorkomen en ik zal de laatste zijn die dat ontkent. Echter, de paden mulch ik niet en voor de echte groentebedden probeer ik zoveel als mogelijk te mulchen. Vandaar dat sommige paden er dus bij liggen als een waar strandje. Ik noem het ook wel eens 'woestijnificatie' (desertification).

Eigenlijk is er niet te tuinieren met zo'n droogte. Je kunt natuurlijk wel wat sproeien en gieteren, maar dat haalt het bij lange na niet bij een paar fikse regenbuien. Het is al weken droog en in de voorspellingen zit voorlopig nog geen regen. We naderen het record droogte-jaar van 1976, maar ik denk dat we daar zelfs nog wel overheen gaan.

neerslagtekort zomer 2018 droogte

Goed, over naar wat vrolijker nieuws. Gelukkig zijn er ook groenten die het heerlijk naar hun zin hebben. Zo gaan de pepers, paprika's en tomaten als een speer. De eerste verkleuringen beginnen al te komen en dat op de volle grond en half juli. Dat is rijkelijk vroeg.

pepers zomer droog hitte warmte moestuin volkstuin

De tomaten hebben het erg naar hun zin. Ik heb ze tegen tonkinstokken aan laten groeien en in het midden heb ik een geultje gemaakt. Dat maakt het makkelijker met gieten. Alhoewel ik eigenlijk niet echt giet. Ik leg de broeskop van de tuinslang onder een steen aan het begin van de geul en laat hem dan rustig een half uur of langer vol lopen met water.

tomaten zomer juli moestuin volkstuin gietgoot gieten stokken tonkin

De eerste verkleuring naar rood zijn al te zien op de tomaat Marmande. Dit is een oud ras uit Frankrijk en wordt vooral gewaardeerd om zijn fijne smaak. Deze tomaat is vernoemd naar het stadje waar ze vandaan komt: 'Marmande', gelegen in het département Lot-et-Garonne en de regio Aquitanië.

De tomaat geeft dieprode, platronde geribde vleestomaten die mooi gekleurd zijn. Vruchten van 200 tot 250 gram. Doet het ook nog redelijk goed in koudere weersomstandigheden en in volle grond.

tomaten zomer juli moestuin volkstuin gietgoot gieten stokken tonkin
tomaat Marmande
De bijenborder heeft zijn beste tijd wel gehad en er is al volop zaad gevormd. Check hier nog even hoe mooi de bloemen waren. De bloemen die nog wel bloeien, voornamelijk korenbloemen, trekken nog steeds enorm veel bijen en hommels aan. Over de bestuiving in de moestuin hoor je mij dit jaar  niet klagen. Zowat alles dat bloeide is ook daadwerkelijk bestoven. Ik heb echt de indruk dat de oogst hierdoor meer is dan in andere jaren.

De border laat ik verder uitdrogen en de planten mogen zich rustig uitzaaien. Hopelijk volgend jaar weer zo'n mooie rand met bloemen!

bijen border planten bloemen nectar bestuiving

Aardbeien wil ik niet meer in de volle grond gaan telen, maar in bakken. Ondanks de warmte, heb ik nog een momentje gevonden om wat in elkaar te knutselen. Het is een heuse aarbeiden-bakken-toren geworden. Met zeven bakken in totaal, drie bakken van 80 cm aan elke kant en eentje bovenop, geeft dat effectief ruim 5,5 meter aan aardbeienbed.

Elk jaar verse compost en veel voedingstoffen erin is goed voor de aardbeien. Verder heb je geen last meer van onkruid en worden de vruchten niet vies. Het enige dat ik wat vaker zal moeten doen is water geven. Gelukkig zitten er in elke bak twee gaatjes, dus als je de bovenste bak water geeft, dan volgen de onderste bakken min of meer vanzelf.

Aardbeien plant je het beste in augustus, dus komende augustus gaan de nieuwe aardbeienplanten erin. Deels zelf opgekweekt van uitlopers en deels gekocht. Eén deel wil ik vullen met juni-dragers (bijv Lambada, Sonata of Elsanta) en in het andere deel wil ik doordragers (bijv Ostara). Zo heb je lekker lang aardbeien van eigen kweek.

aardbeien doordragers junidragers Lambada Sonata Elsanta Ostara aardbeientoren bakken kweken moestuin volkstuin

De herfstframbozen (Autumn Bliss) staan er droog bij. Het lijkt haast wel of de herfst al is begonnen. Je merkt ook dat de vruchtzetting tegenvalt en last heeft van de aanhoudende droogte. Hopelijk trekken ze nog wat bij en kunnen we in september nog wat frambozen plukken. Even afwachten nog.

herfstframboos autumn bliss moestuin volkstuin

De courgettes gaan weer als een speer, zoals eigenlijk elk jaar wel. Ik vind het moeilijk om maar 1 of 2 planten te zetten en om zaailingen weg te gooien, dus heb ik altijd wel 6 planten of meer staan en dan heb je al snel teveel courgettes in juli. Daarom heb ik deze hele handige recepten verzameld waarin je veel courgettes kan verwerken. Weggeven aan familie, vrienden en collega's is ook altijd erg leuk om te doen.

courgette groen geel moestuin volkstuin oogst recepten

De pompoenen doen alsof het al herfst is. Ze zijn enorm hard gegaan deze keer en de meeste zijn al voorzien van een mooie dikke oranje korst. Ik laat ze nog maar even liggen in de hoop dat ze wat groter gaan worden.

pompoenen moestuin volkstuin oogst zomer juli

Tot slot nog een overzichtsplaatje van een deel van de moestuin. Je ziet goed dat de droogte z'n tol eist. De planten hangen er een beetje gezapig bij. Loom van de warmte en slap van het tekort aan vocht.

moestuin droogte vocht zomer juli 2018 volkstuin

Jouw moestuin: leuk om te horen!

En wat doe jij deze dagen? Hoe staat het in de moestuin? Hoe droog is het bij jou en ben je lekker druk met sproeien en gieteren? Leuk om van je te horen, dus laat vooral je reactie achter bij deze post.

Deel met je vrienden