Moestuin Update Augustus

|B| De Boon in de Tuin
Er is weer eens regen gevallen en de temperaturen zijn wat aangenamer geworden. Maar wat heeft dat gedaan met de moestuin? Hoogste voor een update van de moestuin in augustus.


Dit stuk schrijf ik terwijl wijlen BB King door de speakers jankt, 'I got a bad feeling...' Het past wat mij betreft perfect bij deze tijd van het jaar en zeker na deze zomer die uitblonk in meteorologische records.

Het is weliswaar nog geen herfst volgens de kalender, maar als je naar buiten kijkt dan lijkt het daar wel op. En in de herfst ben ik meer melancholisch dan anders. Veel blad is verkleurd of afgevallen, de eikels liggen op de grond en de beukenhaag is al verkleurd. Het beste is er wel vanaf.

Bijzonder moestuinseizoen

De planten hebben een groeirace gehouden tot de langste dag in juni. Daarna is er eigenlijk alleen maar hitte en droogte geweest met een doorlopend neerslagtekort van inmiddels meer dan 300mm.

In de moestuin zie je dat goed terug. De planten zijn minder weelderig. Groente en fruit zijn kleiner van stuk, maar daardoor ook intenser van smaak. Uien, wortelen en tomaten zijn heerlijk zoet van zichzelf deze zomer. Pruimen en appels zijn heerlijk geconcentreerd van smaak. De peper- en paprikaplanten hangen vol vruchten, weliswaar aan de kleine kant.

Al dat ondermaatse groente en fruit levert voor de professionele telers op haar beurt weer veel gedoe op bij de supermarkten. Fruit wordt massaal afgekeurd door keurmeesters omdat het niet groot genoeg is volgens de standaard. Maar hé, wat is de standaard? Hebben we die ook niet zelf bepaald? Sommige supermarkten willen nog wel een over hun hart strijken, en de groente en fruit in het schap opnemen, maar tegen welke prijs? Kan de teler daar nog wel 'mee uit'?

De moestuin

Goed. Terug naar de moestuin. Eerst maar eens de pompoenen om mee te beginnen. Pompoenen zaai ik vanaf begin mei in de volle grond om te laten kiemen. Als de zaailingen groot genoeg zijn, zet ik ze op hun definitieve plek.

Door de extreme zomer dit jaar is het groeitijd verkort wat betekent dat veel pompoenen al af gerijpt zijn en de planten zijn begonnen met afsterven. Hoogste tijd voor mij om de planten op te ruimen op de composthoop. De pompoenen die nog wat moeten bijkleuren laat ik apart liggen. Kunnen ze nog wat kleur opdoen in de nazomerzon.

pompoenen muskaat uchiki kuri volkstuin moestuin

Dan een deel van de bonen. Die heb ik laten hangen om te bewaren. Op deze foto zie je het Heilig Boontje en daarachter staat de Cavolo Nero (Palmkool). De bonen zijn mooi ingedroogd en rammelen al in de peul. En dat medio augustus. Rijkelijk vroeg.

heilig boontje volkstuin moestuin augustus oogst

Op onderstaande foto zie je de kenmerkende print van het Heilig Boontje. Wil je meer lezen over dit bijzondere boontje? Bijvoorbeeld waar de naam vandaan komt en welke verhalen er vroeger de ronde deden over dit boontje? Check dan deze post!

heilig boontje volkstuin moestuin oogst augustus

Pepertjes in overvloed. Wel iets kleiner van maat, maar dat maakt ze des te pittiger. Pittig eten schijnt ook goed te zijn om ziektekiemen tegen te gaan. Ik weet niet precies meer waar ik dat gehoord of gelezen heb, dus als het klopt/niet klopt dan hoor ik dat graag van je. Maar goed, genoeg pepers dus ik ga eens ff lekker m'n food upspicen en met lekker veel weerstand de herfst in (als het allemaal waar is ;-).

pepers augustus oogst heet volkstuin moestuin

De tomaten hebben het heel leuk gedaan dit jaar. Door de vele zonuren zijn ze lekker zoet geworden. Het meeste heb ik inmiddels geoogst. Ik schat zo'n 6 kilo. De tomaten hebben de hele zomer in de volle grond gestaan, zonder afdak of iets dergelijks. Gelukkig geen phytophthora dit jaar.

De laatste tomaten laat ik nog afrijpen en dan gaan de planten eruit.

tomaten volkstuin volle grond moestuin augustus

'Huh, wat is dat dan' hoor ik je denken. Niet omdat je de plant niet herkent, maar zo vroeg? Nou, dat is de boerenkool medio augustus. Beetje te vroeg gezaaid en uitgeplant en waarschijnlijk is het ook een herfstras dus dat betekent in september al oogstbaar. En doordat de natuur al zo vroeg in de herfststand is gekomen, is deze boerenkool eigenlijk al oogstbaar.

Ik heb mijn boerenkool het liefst na de vorst, dus ik moet even kijken wat ik hiermee ga doen. Waarschijnlijk ga ik een deel rauw invriezen en dan eten tegen de tijd dat het er écht weer voor is.

boerenkool augustus moestuin volkstuin oogst

Jouw moestuin: leuk om te horen!

En wat doe jij deze dagen? Hoe staat het in de moestuin? Hoe droog of nat is het bij jou en ben je lekker druk met oogsten en opruimen? Of ben je nog dingen aan het zaaien? Leuk om van je te horen, dus laat vooral je reactie achter bij deze post.

Deel met je vrienden