Pagina's

Toffe buurtsuperreclame? Het kan wél Jumbo.

Er zijn dingen waarvan je denkt: schrijven of negeren? Goed, ik ben eruit. Dit is een blog en daarmee is het impliciet bedoeld om aandacht te besteden aan zaken. Anders kan ik er beter mee stoppen. Toch?


reclame column jumbo moestuin


Spanningsboog to the test

En zo word je soms op je wenken bediend. TV-reclame negeer ik meestal volkomen, maar de nieuwe reclame van Jumbo trok wel eventjes mijn volle aandacht. Ik keek hem zelfs helemaal af (als dat goed Nederlands is).

Knap gedaan van Jumbo, aangezien ik een een spanningsboog van een wortel heb.

Waar komen jullie toch vandaan?

Goed, eerlijk-is-eerlijk, ik trigger op alles waar een moestuin in voorkomt en niet op die holle termen als 'laagste prijs garantie', 'voordelig'  en 'vers'. We weten immers allemaal waar onze supermarktgroente vandaan komt.

Nog geen idee? Check dan hier en-passant de trailer van de film Smakelijk Eten award-winning regisseur Walther Grotenhuis die de krankzinnigheid van onze voedselproductie schitterend in beeld bracht.

De spot in een spot

Goed. Waar was ik. Oja het spotje van de Jumbo. Je ziet - de door mij zeer gewaardeerde acteur - Frank Lammers gehuld in een regencape en goed geschoeid met wollen sokken in sandalen. Hij struint moeizaam door z'n fictieve moestuin met studioachtergrond.

Z'n vrouw (actrice Maike Meijer) staat ongeduldig wachtend in de keukendeur naar Frank - plofkip - Lammers te gebaren dat ie op moet schieten met z'n oogst, anders zwaait er wat.

Oja, om maar te zwijgen over het woordgrapje met de 'vergeten groenten'. Stiekem toch erg om moeten lachen, maar daar heeft een reclamebureautje dus serieus het hoofd over gebroken. Heul knap bureautje hoor...

Furry lips make happy nips

Eenmaal binnen met een karig worteltje, nog na-druppelend van de regen, krijgt arme Frankie ook nog een sneer over zijn - iets te snel groeiende - kinhaar. Een baard is hip, alhoewel er ook mannen zijn die beter een bikini kunnen dragen dan een baard (check hier), maar dat geheel terzijde.

Overigens chapeau voor de reclamemaker die dat tiroler-hoedje wist te vinden. Daar kan Maarten 't Hart dan weer een puntje aan zuigen met zijn diversiteit aan hoofddeksels in het programma 'Maartens' Moestuin'.

Boodschappendemocratie

In een tijd waarin landen elkaar kapot boycotteren, wil ik geen kruistocht afroepen tegen de Jumbo. Ik gun iedereen zijn recht op vrije boodschappen.

Daarbij wil ik überhaupt niet dat een of andere super van mijn uitspraken zou kunnen gaan profiteren. Stel je eens voor zeg: een super die profiteert van mijn uitspraken. Haha, de wereld op z'n kop.

Denkt u dus vooral lekker zelf na over waar u de groenten vandaan haalt.

Twitter deed lekker mee

En zoals altijd vind je vriend én vijand op social media. Ik waagde er een tweet aan en kreeg spontaan een paar medestanders.

Enkele reacties
  • - Ik heb geen geitenwollensokken ;) 

  • - Ik geen regencape! :-( trieste uitbuiting van een hype met BN'er! Mijd de #Jumbo

  • - Alle grote supermarkten mijden! Eet lokaal!

Als het dan toch moet

Reclames van supers zijn nu eenmaal saai. Dat heb ik niet zelf verzonnen. Neehee, dat is de mening van marketingspecialisten zélf.

Het is als de preek van een dominee die d'r zelf eigenlijk niet meer in gelooft. Dat werk zeg maar.

Ik begrijp heel goed dat je als saaie buurtsuper niet zonder reclame kan (hoe krijg je anders die rotzooi door je verkoopkanaal), maar doe het dan zoals deze Duitsers.

Voor alle reclamehipsters en zelfbenoemde marketingmasters: zeau maak je dus een 'supergeile' reclame voor je super. Niet in 30 seconden je boodschap afraffelen, maar gewoon 3 hele televisieminuten:


En zo wil ik het voortaan

Als buurtsuperreclames er voortaan zo uit gaan zien, dan neem ik twee tv-abbo's om ze allemaal te kunnen zien. Vooruit: koop ik er ook nog een HD-recordertje bij. Kan ik ze allemaal nog eens rustig terugkijken.

Tevens wil ik hier een suggestie doen aan reclamemakend Nederland: als vervanger voor de Duitse Friedrich Liechtenstein wil ik graag good-old Nico Dijkshoorn door de straat zien huppelen.

Lekker belegen gecombineerd met fris en jong. Samen shuffelen tussen de schappen (@Dijkshoorn : ik hoop dat je dit leest want als dichtende sidekick bij DWDD kun je wel een verzetje gebruiken)

Beste Frank Lammers

En nu vriend Frank: ga alsjeblieft weer spelen in films als 'De Marathon' en 'Michiel de Ruyter' en win weer eens een prijsje zoals de gouden film! Doe waar je goed in bent en laat je alsjeblieft niet meer voor de kar van een super spannen. Daar schakelen we Cas Jansen en Dik Trom wel voor in.

Last but not least is Jim - of all people - Bakkum is het helemaal met me eens.