Moestuin Update januari

|B| De Boon in de Tuin
De winter van 19/20 de zachtste winter ooit? Het zou zomaar kunnen. Daarom ben ik maar eens begonnen met het zaaien van pepers voor komend seizoen.

groeilamp moestuin volkstuin zaailingen voorzaaien zaaien

Het stormt buiten met langdurige regen en ijzel en een toenemende straffe oostenwind. De sneeuw slaat met flinke kracht tegen het raam en de kachel houdt het huis maar net op temperatuur.

Takken breken af onder het gewicht van ijs en wind. Grote problemen met het verkeer, de snelwegen zijn geblokkeerd, hoogspanningsdraden gaan stuk en de sneeuw waait bij sommige woningen op tot het dakraam. Dorpen raken afgesneden van de buitenwereld. Bussen en treinen rijden niet meer, ziekenhuizen waren onbereikbaar en eten raakte uitverkocht.

Dat had ik eigenlijk willen schrijven maar dat was in '79. We leven inmiddels in 2020 en buiten schijnt de zon die ervoor zorgt dat de temperatuur regelmatig boven de 10 graden komt. Is het dan nog wel gerechtvaardigd om te spreken een winter? Mag dit eigenlijk nog wel winter heten, of is het meer een verlengde herfst? Weten over 10 jaar eigenlijk nog wel wat een winter was?

Feit is dat afgelopen 5 winters de warmste ooit gemeten zijn en dat deze winter daar zomaar eens bij zou kunnen komen. Geen goed nieuws voor bijvoorbeeld mensen met een pollenallergie.

Maar denk ook eens aan al het fruit dat een flinke koudeperiode nodig heeft voor een goede vruchtzetting, of wat te denken van insecten en dieren met een winterslaap? En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het klimaat is overduidelijk aan het veranderen en wie dat ontkent, ontkent ook dat hij leeft.

Goed, terug naar de moestuin. Het seizoen begint bij mij traditioneel op oudjaarsdag. Waar velen van jullie dan het vet opwarmen en er hompen deeg in laten garen, waag ik me heel even buiten. Ik duik, gehuld in m'n boezeroen, de koude schuur in om op zoek te gaan naar een geschikt zaaibakje.
Nou, 'n revaozie in de schuur, d'r waes gin durkómme n'aon. Wa doar ammôl leit, dé meug te goei God wete. (vrij naar: 'Wim mak 'n uier' uit het Maas en Waals woordenboek)
Vervolgens tréj ik met de riek naar de composthoop en woel hem wat wat los. Niet te veel, niet te weinig. De verse compost schep ik onder uit de hoop en zeef ik door dubbeltjesgaas. Daarna meng ik er wat scherp zand doorheen en zo krijg je fraaie zaaigrond.

Met m'n bakkie vol met zaaigrond striemel ik op m'n klompen weer het warme huis in om op zoek te gaan naar zaaigoed. Dat zaaigoed ligt veilig opgeborgen voor de muizen in een afgesloten plastic bak. Ik heb niks tegen muizen, er lopen zelfs een paar rond het huis, maar ze moeten wel van m'n zaaigoed afblijven anders wordt ik knorrig. En van opengevreten zakjes zaad en afgepeuzelde pompoenpitten wordt ik heel knorrig. Een poes heb ik overwogen, ware het niet dat ik er allergisch voor ben. Dus heb ik nu een plastic poes in de vorm van een afsluitbaar bakje.

In dat bakje zat nog een aangebroken zakje chilipeperzaad van vorig jaar. Prima. Genoeg zaden voor dit jaar. Geultje trekken, zaadjes erin, water geven van onderaf en goed laten optrekken. Daarna mooi op de convectorput gezet. Geen verwarmingsmatje nodig en het kiemt gegarandeerd.

Maar dan begint het.

De eerste zaden ontkiemen en steken hun bladeren boven de grond. En wat gebeurt er dan in deze donkere maand? Juist, de zaailingen gaan zich strekken op zoek naar het beschikbare licht dat er nauwelijks is. En dan krijg je lange, slappe zaailingen waar eigenlijk geen fut in zit.

Dus Keessie is niet dom en ging op zoek naar een groeilamp. Er ging een wereld voor me open. Zoveel keuze en zoveel smaken, dus wat te kiezen? Ik moet in ieder geval een lamp hebben die het daglicht zo dicht mogelijk zou benaderen. Een gloeilamp of tl-buis is dat niet zo best omdat die geen volledig spectrum aan licht bieden.

groeilamp moestuin volkstuin zaailingen voorzaaien zaaien

Spectrum me wattes? Het spectrum van een groeilamp wordt uitgedrukt in eenheden PAR. Wat Lumen is voor de mens, is PAR voor planten. PAR staat voor Photosynthetically (fotosynthese) Active Radiation (actieve straling) en zorgt ervoor dat planten tot fotosynthese komen.

Fotosynthese (ook: koolstofassimilatie of koolzuurassimilatie) is een vorm van biosynthese waarbij lichtenergie wordt gebruikt om koolstofdioxide om te zetten in koolhydraten, zoals glucose. In gewonen mensentaal: fotosynthese is het proces waarmee een plant voedsel en zuurstof maakt. Een plant is het enige levende organisme dat zelf zijn voedsel kan maken. Planten staan onderaan de voedselketen en maken zuurstof en voedsel voor mensen en dieren.

Goed, ben je er nog?

Terug naar de groeilamp. Een groeilamp met full-spectrum specificatie claimt dat die lamp het juiste spectrum aan licht verspreidt waardoor de plant tot goede groei kan komen door middel van fotosynthese. Uiteindelijk ben ik bij deze uitgekomen, niet te duur, niet te goedkoop, een beetje in het midden, maar wel met een goede lichtopbrengst. En nee dit is geen review of gesponsorde post want Keessie heeft dit gewoon uit volledig en helemaal uit eigen zak betaald, maar ik hoop dat jullie er ook je voordeel mee doen.

groeilamp moestuin volkstuin zaailingen voorzaaien zaaien

Nu zal de tijd moeten uitwijzen of deze lamp het juiste doet. De eerste zaden zijn inmiddels ontkiemt en ik kan zien dat de bladeren mooi en gezond groen kleuren. Het strekken van de zaailingen zie ik vooralsnog ook niet gebeuren. Kortom een tevreden Boon dus.

groeilamp moestuin volkstuin zaailingen voorzaaien zaaien

En hoe staan de zaken bij jou? Heb jij goede (of slechte) ervaringen met een groeilamp? En ben je bezig geweest met zaaien?

Ps: voor degenen die nog zijn blijven hangen bij de term 'boezeroen', hier een uitleg.

Deel met je vrienden