Moestuin Update December

|B| De Boon in de Tuin
Het is december, de start van de meteorologische winter. De moestuin zakt in een diepe winterslaap, maar er is ook van alles nog te doen in de wintermoestuin. In deze blog een update van de moestuin in december.

moestuin update december volkstuin najaar

Temperaturen die rondom het vriespunt blijven hangen en nachten die eindeloos lijken te duren: de winter is begonnen. Dit stuk schrijf ik terwijl T-Model Ford door de speakers knalt met z'n Somebody's knockin' uit de speakers knalt. Rauwe, vuige blues, past goed bij dit seizoen.

En dat er iemand op de deur klopt een dezer dagen houdt de gemoederen in heel Nederland bezig. De kinderen zijn vooral bezig met de vraag óf er op de deur geklopt zal worden, de ouderen zijn vooral benieuwd naar 'wie'.

moestuin volkstuin winter december najaar snoeien verplanten

In de tussentijd vind je mij af en toe op de tuin. Een beetje rommelen, maar vooral voorbereiden voor volgend seizoen. Het is nu een prima moment om houtige gewassen te verplanten zoals zacht fruit (frambozen, bramen, bessen) en appel- en perenbomen.

moestuin volkstuin winter december najaar snoeien frambozen verplanten

Zo kreeg een berichtje dat er op een andere tuin een stuk frambozenheg weg moest. Zoiets kan ik natuurlijk niet aan me voorbij laten gaan, dus toog ik, getooid met klompen aan m'n voeten en de spade over m'n rechterschouder, op een kille zondagmiddag naar de tuin.

Zo'n relatief oudere frambozenheg valt uiteen in allerlei lossen scheuten. Die heb ik ingekort tot zo'n halve meter. Ook de wortelkluiten heb ik een beetje bijgeknipt, zodat het allemaal weer stekken in een mooie verhouding werden.

Getooid met klompen aan m'n voeten en de spade over m'n

Daarna was een kwestie van geultje graven, wat compost erin en de stekken mooi verdelen over de geul. Tot slot nog even aanstampen zodat de wortels goed contact maken met de grond en dan kijken wat het volgend jaar gaat worden.

Het volgende klusje was de appelboom weghalen, een Golden Delicious. Dat boompje staat al een zestal jaren te pratten op de tuin. Ik heb mijn best gedaan om er iets van te maken, maar hij wil simpelweg niet.

moestuin volkstuin winter najaar vorst snoeien verplanten

En dan is moestuinieren ook gewoon een keer keihard ingrijpen. Dus de schop eronder en eigenlijk was het toen al gepiept. De wortelkluit besloeg niet meer dan 15 cm in doorsnede. Voor een boom van die leeftijd eigenlijk veel te klein en niet levensvatbaar.

De appelboom had al een flinke tijd last van een flinke kankerplek onderaan de stam. Ik heb nog geprobeerd om dat weg te snijden, maar de plek was simpelweg te groot voor zo'n klein boompje om goed van te herstellen.

appelboom rooien moestuin volkstuin winter najaar vorst

Verder heb ik de dahlia's gekortwiekt. Op de tuin wordt er altijd een beetje lacherig gedaan over mijn manier van dahlia's overhouden. Ik haal ze er dus niet uit, zoals te doen gebruikelijk, maar ik laat ze lekker zitten.

Die grote knollen, diep in de grond, die kunnen echt wel een stootje hebben. De takken kap ik weg als een echte bushmaster en laat ik daarna liggen als mulch en isolatie. Dat heeft de afgelopen zeven jaren prima gewerkt. En ja, daar zaten ook stevige winters tussen, dus dat heeft mij overtuigd dat het zo ook kan.

dahlia's winter najaar herfst vorst moestuin volkstuin

De rest van de moestuin ziet er wat mistroostiger uit. Al moet ik zeggen dat de knofloken mooi zijn opgekomen door het zachte najaar. De rest van de bedden zijn leeg en afgedekt met mulch of worteldoek.

winter moestuin volkstuin najaar vorst

Een paar weken terug heb ik onderstaand rijtje frambozen aangeplant. Dat wordt smullen volgend jaar!

winter moestuin volkstuin najaar vorst

winter moestuin volkstuin najaar vorst

winter moestuin volkstuin najaar vorst

Jouw moestuin: leuk om te horen!

En hoe staat het bij jou in de moestuin? Ook zo rustig? Of lekker aan het verplanten? Of beide? Laat maar weten. Leuk om van je te horen in een reactie hieronder!

Deel met je vrienden