Bijensterfte

|B| De Boon in de Tuin
Het was een roerige Pasen. Niemand geloofde de Volendamse Jezus, Midas Dekkers scheet over Kris Verburgh (a.k.a. de Voedselzandloper) bij Pauw en Witteman, Tuincentra blijken planten te verkopen die bijdragen aan massale bijensterfte en Maarten 't Hart riep nog wat over restaurants in zijn programma Maarten's Moestuin. Ze vielen allen van hun geloof.


bijen bijenstrefte pesticiden greenpeace


Café Sjeik vatte het - zij het met beperkte kennis over samenvatten - mooi samen:

Pasen, traditioneel de tijd van bezinning, deed de volgende vraag bij me opkomen: moet je enige kennis hebben om iets te mogen zeggen? Moet je gestudeerd hebben om een mening te mogen hebben? Als dat de graadmeter zou zijn, dan zou het heel snel, heel stil worden in de wereld.

Stel je voor zeg, dat je wel gehinderd zou worden door enige kennis. Ik zie het al voor me. De Obama's, Poetins en Ruttes van deze wereld (om maar even willekeurig wat te noemen) zouden staan te stotteren voor de camera's: 'Uhm, nee meneer, ik moet u het antwoord helaas schuldig blijven. Ik word gehinderd door enige kennis.'

Praatprogamma's zouden spontaan van de buis verdwijnen, want teveel kennis aan boord. Alhoewel dat lang niet voor allemaal geldt. Sommige hebben zelfs een vooruitziende blik en hebben meteen de daad bij het spreekwoordelijke woord gevoegd (P&W stopt). Goed gedaan jongens, twee duimen omhoog! Is al dat ge-hinder door kennis toch nog ergens goed voor. Heerlijk.

Het doet me verder afvragen: 'Wanneer heb je eigenlijk ergens verstand van?' En wie bepaalt dat? Ik voel ineens een intense maatschappelijk druk ontstaan (zoals bij diarree) in ons regelzuchtige landje voor een 'Ministerie (of moet ik zeggen Mysterie) van Kennis'.

In deze tijd van collectieve vergetelheid en wijdverbreide ontgoocheling lijkt me dat een uitgemaakte zaak. Het is de enige hoop dat het niveau van onze gezamenlijke kennis op deze manier nog enigszins boven NAP blijft. Dat is dan meteen het enige in dit land dat niveau heeft.

En NL zou NL niet zijn, als er ook niet een kenniswaakhond wordt ingesteld om dat niveau vast te houden en het - zorgvuldig in Den Haag geformuleerde kennisbeleid - te toetsen in de praktijk. Je kan immers niet alles overzien vanuit je ivoren toren.

Ik denk dan meteen aan een voorbeeldinstituut zoals dat van de NZa: lekker verrot van binnen en zacht naar buiten. Ondertussen bij de - zojuist ingestelde - Kenniswaakhond:

Intern: 'Stuur Jos (zit ziek thuis, werkte aan het Tuincentra-dossier) maar een extra groot boeket. Blijft ie nog lekker wat langer thuis!'

Extern: 'Nee hoor, beste Henk (directeur van een niet nader te noemen Tuincentrum), maakt u zich vooral geen zorgen. Die passage over massale bijensterfte - door uw planten - schrappen we gewoon even. Carla heeft nog wel een potje Tipp-ex staan. Fijn toch?'

Ik ben blij dat ik zó weinig kennis van zaken heb, dat ik er in ieder geval nooit door gehinderd zou kunnen worden. Leeghoofdigheid zou me verweten kunnen worden, maar die vrijheid is onbetaalbaar en koester ik met graagte!

Over de gevolgen van pesticiden, zoals massale bijensterfte, hoef je geen kennis te hebben. Dat kun je op je 'klompen' aanvoelen en gewoon elke dag aanschouwen in de natuur. Daarom roep ik iedereen op om je vooral niet te laten hinderen door enige kennis!

Herstel het geloof en teken daarom NU deze petitie op -> Reddebijen.nl

Doen dus, allemaal!
En om de Paus maar eens te citeren: 'Dank voor die blümen"

Deel met je vrienden