Wecken in de afwasmachine

|B| De Boon in de Tuin
Elke moestuinier kent het: een overschot aan groente. Nu is mijn overschot slechts zeer bescheiden, maar toch, het blijft een overschot. En wat doe je er mee? Weggeven, inmaken, invriezen of naar de Voedselbank?

Wecken inmaken

Wecken in de vaatwasser

En hoe kan het natuurlijk ook anders met een blog dat deze naam draagt: boontjes inmaken! Ik had nog een portie over voor 2 personen. Nadat ik het filmpje heb bekeken van Kassa Groen, zelf maar eens aan de slag gegaan.

Bonen gewassen, gerengd/gerangd (ontdaan van draadjes, is kennelijk dialect) en in een potje gedaan. Potje in de vaatwasser, die weer op het hoogste programma (70C in mijn geval) gezet en toen afwachten.

Vol verwachting haalde ik het potje uit de vaatwasser, maar tot mijn spijt zag ik dat het deksel, ook na afkoeling, niet indeukte. Onderzoek op internet leverde op dat het temperatuur zeker niet hoog genoeg is geworden, dus wecken in de vaatwasser gaat bij mij niet lukken, omdat deze niet hoger kan dan 70C.

Poging mislukt dus. Dan maar een nachtje erover slapen en morgen iets anders proberen.

Bonen inmaken in de pan

Na uitgebreid onderstaande sites gelezen te hebben, heb ik toch maar weer eens wat anders geprobeerd. De boontjes gaan nu met pot en al een twee uur in kokend water (100C). Ik las ook dat je de deksel niet compleet strak moet draaien, maar net iets minder strak, zodat er wel lucht kan ontsnappen tijdens het koken, maar niet meer in kan na het afkoelen.

Zo gezegd, zo gedaan en na een uur viste ik het gloeiend hete potje met een schuimspatel uit de pan.
Al direct na het uithalen zag ik heel veel luchtbellen ontsnappen.

Een goed teken dus!

Uiteindelijk hoorde ik, na een half uurtje of zo, zelfs FloP! De deksel was dus naar binnen geklapt.
Luchtdicht, potdicht, zoals het hoort. Er staat nu dus een potje bonen bij mij op de aanrecht die ook zomaar eens van de Hak zou kunnen zijn.

Trots!


Botulisme onjuist wecken

Botulisme

Nou dat was dus gelukt. Ik snel een verhaal schrijven voor dit blog en nog wat verder onderzoek doen. Kom ik erachter dat er zoiets als Botulisme bestaat.

Botulisme is een bacterie die goed gedijt in luchtdicht afgesloten omgevingen, zoals dus potjes met ingemaakte groente. Met name bij groente kan dit optreden. Bij fruit en in zuur ingelegde spullen is deze kans veel kleiner, omdat deze bacterie niet goed tegen zoet en zuur kan.

Vooral als de groente niet voldoende verhit is, blijft de bacterie overleven. De enige oplossing is de groente voor het eten nog even 15 minuutjes te koken. Dat ga ik dus maar doen en anders is dat meteen het einde van dit blog ;-)

Meer weten?


Wil je meer weten over wecken, inmaken en mogelijk botulisme bij groenten? Lees dan eens verder op:

- een geweldig blog over wecken en inmaken
- een handige site over wecken en inmaken: http://www.weckenonline.eu/
- wecken en Botulisme op de site van het Voedingscentrum
- Wageningen Universiteit over botulisme

Jouw weck-avonturen: leuk om van je te horen!

Dit waren mijn eerste weck-avonturen in de vaatwasser. Hoe weck jij en heb je nog goede tips? Ik ben heel benieuwd, dus laat vooral even een reactie achter bij dit bericht!

Deel met je vrienden