Update de moestuin in maart

|B| De Boon in de Tuin
Het werd wel weer eens tijd om jullie even mee te nemen naar mijn moestuin. Knoflook die goed opgekomen is, stekken die uitlopen en Rabarber die zijn kop boven de grond steekt: duidelijk het begin van een mooi tuinseizoen. Lees dus snel verder in deze update met veel foto's!

moestuin foto's maart


Knoflook in de moestuin

Deze knoflook heb ik zaterdag 12 oktober vorig jaar gepoot. Door de zachte winter zijn ze al snel opgekomen en zo te zien zijn alle teentjes ook uitgelopen. Nu hopen op een mooie warme zomer en dan wordt het smullen van zelfgemaakte pesto en knoflooksaus deze herfst! (recepten daarvan zullen volgen)


knoflook moestuin volkstuin

Stekken van kruisbessen

Dit heb ik vorig jaar oktober ook maar eens een keer geprobeerd: stekken nemen van een Kruisbessenstruik. Ik wist toen nog helemaal niet of dit zou gaan lukken, maar inmiddels kan ik wel zeggen dat het gelukt is. De knoppen beginnen al aardig uit te lopen.

Ik heb stukken afgeknipt van zó'n 50 cm. Zeker de helft daarvan staat in de grond. Dat is belangrijk, heb ik begrepen, omdat uit de knoppen onder de grond de nieuwe wortels komen. Het is dus van belang dat je zoveel mogelijk knoppen onder de grond hebt zitten, dat vergroot de kans dat de tak wortel gaat schieten.



bessen stekken moestuin volkstuin



Appelboom

De appelboom (soort is nog onbekend) is een overgebleven souvenir van de vorige tuinbewoner. Hij heeft hem laten staan en ik ben er enorm blij mee natuurlijk. Het boompje stelt nog niet zoveel voor, de stam is een goede anderhalve duim dik, maar hij loopt nu al goed uit. Een week geleden heb ik er een paal bijgeslagen. Normaal gesproken zorg je dat bij het planten een paal mee de grond in de gaat om wortelschade te voorkomen, maar dat kon nu niet anders.


appelboom knoppen voorjaar moestuin volkstuin

Rozemarijn en Hortensia stekken

Ook dit is een klein experiment geweest van vorig jaar: met het vermeerderen van Hortensia's en Rozemarijn. En met een beetje hulp van de zachte winter ziet het ernaar uit dat ze het gaan redden dit jaar!


rozemarijn stekken voorjaar moestuin volkstuin


Van beiden heb ik stekken geknipt en een ongeveer een maand lang in water gezet. Op het moment dat ze een mooie bos met wortels hadden gekregen heb ik ze overgezet naar de volle grond.

Achter de combinatie van deze twee zit geen diepere gedachte. Ik had eerst de Rozemarijn in de grond gezet en later moest ik de Hortensia's ook nog ergens kwijt, dus dacht ik, laat ik ze er maar gewoon tussen zetten.


hortensia stekken voorjaar moestuin volkstuin


Verder lezen?

Check dan eens deze berichten over het maken van een moestuinplan en alle andere tuintips op dit blog. Wil je (toch) al gaan zaaien? Hierrrrr allemaal handige zaaikalenders!

Deel met je vrienden