Tips voor de moestuin in mei

|B| De Boon in de Tuin
Mei is een schitterende maand tot nu toe voor de moestuin. Na flink wat buien hebben we nu weer volop zonneschijn. Een prima combi, denk ik zo. Deze keer een update uit de moestuin met heel veel foto's. Lees  Kijk snel verder en ontdek alle verschillende kleuren groen in mijn volkstuin!


moestuin in mei bloeiende bieslook


tomaten volle grond moestuin volkstuin

De tomaten zijn goed aangeslagen in de volle grond. Ik ga er nog wel wat zeil overheen spannen, zodat ze enigszins beschermd zijn tegen te felle zon en regen en dan maar eens kijken wat het gaat worden dit jaar met de tomaten. Ben benieuwd! Heb jij ook tomaten in de volle grond?



spinazie moestuin volkstuin rond zaad

Deze spinazie is van z.g. 'rondzaad'. Dat groeit een stuk langzamer, maar het voordeel is ook dat het niet zo snel doorschiet. Meestal wok ik de spinazie, maar rauw in een salade is het zeker ook een goede aanvulling!



aardappels moestuin volkstuin

De aardappels hebben geen last gehad van de laatste nachtvorst (-jes). Dit jaar ben ik er ongeschonden doorheen gekomen, ondanks dat ik ze al half maart had gepoot. Binnenkort verwacht ik de eerste bloemen en dat betekent: oogsten!


boontjes bonen stamslabonen moestuin volkstuin

De eerste stamslabonen heb ik half april gezaaid in de volle grond. Ze zijn allemaal goed opgekomen, dus nu maar groeien.



rode biet bietjes moestuin volkstuin

Deze rode biet heb ik eerst in een zaaitray laten voorkiemen en daarna in de volle grond gezet. De schitterend mooie rode kleur is al goed terug te zien in de bladstelen en de nerven.


rabarber plant rhubarb volkstuin moestuin

Met de rabarber wil het eerlijk gezegd nog niet zo vlotten. Ik weet niet of ik een late soort heb, maar ik had nu al wel iets grotere stelen verwacht. Gemiddeld zijn ze zo'n 15 cm lang en 1,5 cm dik. De bladeren daarentegen zijn wel immens. Iemand raad/daad?


appel appelboom appletree

De vorige tuineigenaar heeft een appelboompje nagelaten. Het was nog niet veel (stamdikte van een duim) maar hij doet het, dus koester ik hem. Ik weet nog niet welk soort appel het is, maar dat hoop ik aan het einde van het seizoen te kunnen zien aan de paar appels die er nu aan zitten. Ik heb ze uitgedund, omdat de takken het gewicht nog niet kunnen dragen. Daarom heb ik er voor gezorgd dat aan elke tak maximaal 1 appel zit.


bloem moestuin volkstuin

Deze bloem trof ik aan in mijn 'wildernishoek'. Daar heb ik een bloemenmengsel ingezaaid voor vlinders, bijen, hommels en andere gevleugelde vrienden. Er staat bijvoorbeeld ook blauwe en rose korenbloem.


wortels dunnen wortelen

De wortels beginnen ook al goed op te komen net als de pastinaken (niet op foto). Die laatste heb ik inmiddels al uitgedund, de wortels moet ik nog doen. Daarvoor moeten ze eerst nog wat groter worden, anders krijg ik ze niet te pakken met mijn grote handen...


thijm tijm bloeiend

In de kruidenhoek staat de tijm mooi in bloei. Dit jaar pluk er zo weinig mogelijk van, zodat de plant goed kan groeien.


moestuin volkstuin bonenstaken

En tot slot nog even een klein overzicht over een gedeelte van de moestuin. De erwten (bij de staken op de voorgrond) hebben te kampen gehad met iets. Ik weet niet wat het is geweest, maar ze zijn flink aangevreten. Mijn vermoeden is dat duiven dit gedaan hebben. Hopelijk trekken ze nog wat aan, anders is het een mooi leermoment voor volgend jaar geweest.

Jouw moestuin: leuk om van je te horen!

Dit was mijn moestuin in beeld. Hoe gaat het bij jou in de moestuin/balkontuin/volkstuin? Ik ben heel benieuwd. Laat dus vooral even een reactie achter!

Deel met je vrienden