Moestuin Update April

|B| De Boon in de Tuin
Maart was wat kouder en droger dan normaal. Dat betekent dat er in de moestuin nog niet zo heel veel is gebeurd. Nu in april de eerste warmte van de zon komt is het de hoogste tijd om in de moestuin aan de slag te gaan.

moestuin volkstuin update april

Als de zon schijnt is het al heel erg lekker op de moestuin. Ik heb het geluk dat mijn moestuin aan de noord-oost zijde wordt afgeschermd door enkele bomen en een flinke haag. Dat maakt dat het op mijn moestuin lekker warm wordt als de zon een beetje schijnt.

Bieslook scheuren is een klusje dat ik de laatste jaren als eerste doe op de moestuin. Zo ben ik ooit eens begonnen met één plantje van zaad en dat heb ik jaar op jaar gedeeld. Dat delen gaat eigenlijk met een factor 2. Van één plant kun je makkelijk twee nieuwe planten maken. Zo heb je na een jaar of 10 meer dan 1.000 bieslook planten (reken maar even na). Zo ver ben ik nog niet, maar het zijn er in ieder geval ruim voldoende om diverse randen van moestuin-bedden mee te markeren.

moestuin volkstuin update april

En zo ziet dat eruit als ik in de moestuin aan het rommelen ben (onderstaande foto). Gereedschap dat door de hele moestuin verspreid ligt en eigenlijk altijd ergens anders is dan waar ik het op dat moment nodig heb.

moestuin volkstuin update april

De ontluikende lente in een knop. De knoppen van de appelbomen staan op knappen, dat is het zogenaamde 'muizenoorstadium'. Makkelijk te onthouden doordat de knoppen/bladeren dan de grootte hebben van ongeveer een muizenoor.

Dat is ook het moment dat de schadelijke appelbloesemkever (Anthonomus pomorum L.) weer actief wordt. De sluipwesp is een natuurlijke vijand van deze appelbloesemkever, echter verwacht niet teveel effect hiervan. Daarom spuiten professionele biotelers met een biologisch toegestaan middel dat gemaakt van aftreksel van chrysanten.

Op onderstaande foto's de takken en knoppen van de Schone van Boskoop (links), de Golden Delicious (rechtsboven) en de Elstar (rechtsonder).

moestuin volkstuin lente voorjaar knoppen appel

Laatst vond ik zo'n opbergbox die je onder het bed kunt schuiven. Er zat een gat in van een rijksdaalder, maar verder nog prima om omgekeerd te gebruiken als geïmproviseerde kweekbak.

moestuin volkstuin lente voorjaar kweekbak zaaien

De bak heb ik over de gezaaide Cavolo Nero (palkmkool) gezet en warempel, de zaden zijn goed ontkiemt, zelfs bij de lage temperaturen van eind maart. Ze moeten nog even doorgroeien en dan kan ik ze uitplanten op de juiste plek.

moestuin volkstuin lente voorjaar kweekbak zaaien

Als de rabarber boven de grond komt, dan weet je dat de echte lente niet lang meer op zich zal laten wachten. Om al die grote groene bladeren te kunnen produceren is de rabarber is een gulzige eter. Daarom heb ik de planten vorig jaar oktober van een flinke berg mest voorzien. Bijkomstigheid is wel dat er nu ook volop onkruid tussen de planten groeit. Ik wacht nog even met schoffelen in de hoop dat de rabarberbladeren zoveel licht wegvangen dat het onkruid vanzelf kapot gaat.

moestuin volkstuin lente voorjaar rabarber knoppen

Jouw moestuin: leuk om te horen!

En wat doe jij deze dagen? Hoe staat het in de moestuin? Ben je al lekker bezig geweest in de moestuin of wacht je nog even af? Leuk om van je te horen, dus laat vooral even een berichtje achter!

Deel met je vrienden