De Strakke Lijn

|B| De Boon in de Tuin
Natuurlijk weet ik dat rechte lijnen het meest productief zijn, maar wat is recht? Hoe recht is recht eigenlijk en mag het ook een beetje krom zijn? Of is dat een kromme gedachte? En wat hebben mijn bonen gemeen met Hundertwasser? En wie is dat eigenlijk helemaal? Lees snel verder en check deze column.


Het begon allemaal met een simpele tweet over het zaaien van bonen. Sommigen vonden me wat vroeg met zaaien, de ijsheiligen zitten immers nog steevast op hun troon, maar de reacties gingen toch vooral over de zaailijnen. Ik zaai mijn spul inderdaad niet in kaarsrechte lijnen.

Kromme voren dragen het meeste koren
Heb je dan geen zaailint?

Jazeker heb ik die, maar die ligt lekker te verstoffen in mijn tuinkist. Heus, ik heb het geprobeerd, dat zaaien met zo'n touw, maar het lukt me niet. Op- en afrollen, touw in de knoop, een scheve lijn, kortom teveel gedoe. En tig keer met maat 44 over pas omgezette bedden banjeren helpt ook niet echt om de bodem luchtig te houden, dus het touw blijf in de kist.

Maar hoe doe ik het dan?

Om mijn geulen te maken gebruik ik een regelhaalder. Een wattes? Ja, een regelhaalder. Je hebt vergeten groenten, vergeten smaken, maar zeker ook vergeten gereedschap. De regelhaalder hoort tot die laatste categorie. En zo ziet zo'n apparaat eruit:

regelhaalder geulen trekken zaaien zaaigeul

Je kan er prachtige ondiepe voren mee trekken, maar kaarsrecht worden ze niet.

Is dat erg? Ik vind van niet.

De kleine onnauwkeurigheid in m'n rijen wordt ruimschoots gecompenseerd door het weelderig groeien van de planten. Met schoffelen heb ik nooit last ondervonden van deze kleine kronkels in mijn groentebedden.

Door Britt Heck werd ik gewezen op het gedachtengoed (en ja gedachtengoed) van Friedensreich Hundertwasser. Hundertwasser was een kunstenaar die vooral bekend was om zijn ontwerpen van kleurrijke gebouwen en hij was een voorvechter van een mens- en milieuvriendelijke bouwwijze.
De rechte lijn is goddeloos - Hundertwasser
Hundertwasser maakte werkelijk schitterende gebouwen en objecten. Onmogelijk om die met een computer te ontwerpen. Hij heeft ooit eens gezegd dat de rechte lijn goddeloos is. Daar zit wel wat in vind ik en niet in de laatste plaats omdat dat mij natuurlijk wel goed uitkomt.
When we dream alone it is only a dream, but when many dream together it is the beginning of a new reality - Hundertwasser
In de natuur vind je geen driehoeken, vierkanten of rechte lijnen. Waarom in een moestuin dan wel? Ik droom er al een tijdje van, maar nu deel ik hem met jullie: neem zelf de touwtjes in handen en verban ze gelijk uit de moestuin. Niks mooiers dan de strakheid van de menselijke hand.

Dood aan de rechte. Leve de kromme!

Gebruik jij een zaailijn?

En hoe goddeloos ben jij met jouw zaaitechniek? Gebruik je wel,of juist geen, zaailijn en waarom? Ik ben reuze benieuwd, dus reageren maar!

Deel met je vrienden