Heesters stekken: de stekken staan klaar voor dit seizoen

|B| De Boon in de Tuin
Afgelopen donderdag had ik het stekpoeder(van Bayer Garden) van garantzaden.nl ontvangen. Vandaag had ik eens lekker de tijd om met mijn stekkies aan de gang te gaan. Ik heb stekken gemaakt van magnolia, forsythia en krulwilg.

Eerst de potjes gevuld met zaai- en stekgrond van de Boerenbond-Welkoop en daarin een met een stokje een gat gemaakt waarin in het stekje gestoken kan worden. Hierdoor voorkom je dat je al het stekpoeder verliest door het insteken.

Potgrond bakjes met gat voor stekjes

Daarna heb ik alle takjes op ongeveer een lengte van 10 cm afgeknipt.

Takken voor de stekken

Vervolgens heb ik alle uiteinden van de stekken eerst even kort in water gedoopt en daarna voorzien van wat stekpoeder. Het overtollige poeder heb ik eraf geklopt.

Stekpoeder


En dit is dan het eindresultaat, alle stekkies op een rijtje. Ik hoop dat ze het gaan doen en houd jullie uiteraard op de hoogte!

De stekken

UPDATE het stekproject is afgelopen. Geen enkele stek heeft het overleefd en er zijn zelfs geen wortels gevormd :-(  De stekken kwamen van takken die een tijdje in een vaas hebben gestaan, dus dat geen optimale start. IN Augustus ga ik het nog eens opnieuw proberen, want dat is de tijd wel beter. Wat ik dan ga aanpassen is dat ik de stekken eerst een poosje in water laat staan en ze daarin wortel laat schieten. Zodra er wortels zichtbaar worden gaan ze in een potje.

Deel met je vrienden