Hoe moet je buxus snoeien

|B| De Boon in de Tuin
Deze week was het zover, mijn buxushaagje kreeg zijn periodieke snoeibeurt, de zaailingen en stekken zijn op de foto gezet en het is super mooi weer geworden. Ik heb gelijk maar wat foto's gemaakt die ik met je wil delen. Speciaal voor de fotografen onder ons een opname van het Purperklokje (Heuchera Sanguinea) met Bokeh. Dit plantje is zeer fotogeniek. Lees snel verder en kom alles te weten over Bokeh en geniet van de beelden!

 

Het Purperklokje: de hartendief


Purperklokje Heuchera Sanguinea deboon.blogspot.nl

Mijn eerste geslaagde foto deels met Bokeh van de Heuchera Sanguinea (Purperklokje). Bokeh drukt de kwaliteit van de onscherpte in een foto uit. Het gaat om de onscherpte die ontstaat doordat het voorwerp buiten het scherptevlak ligt. Voor degenen die het interessant vinden, de specificaties van de foto: diafragma F1.8, brandpuntafstand 50mm fixed lense, handmatige scherpstelling, gevoeligheid ISO 100, sluitertijd 1/1000, tijdstip 18:11.

Aan het einde van de negentiende eeuw is deze plant ingevoerd vanuit het zuidelijke deel van de USA. De hartvormig gelobde bladeren staan in een rozet en de lange dunne bloemstengels komen rechtstreeks uit het hart van de plant en zijn bezet met schitterende kleine klokvormige bloemen. Hij bloeit bijzonder lang, van juni tot ongeveer half september. Een dankbare plant dus en dit alles maakt het tot een lieflijke plant waar je van gaat houden!

Purperklokje Heuchera Sanguinea deboon.blogspot.nl 

Big Beautiful Buxus



Buxus deboon.blogspot.nl

Mijn buxushaagje van nog geen 3 meter lang moet wat mij betreft vooral in de hoogte groeien. Vandaar dat ik alleen de zijkanten heb geknipt en het bovenop lang heb gelaten (kapperstaal). Voor het eerst heb ik ook een opvangmethode geprobeerd. Voorheen veegde ik alles gewoon bij elkaar, maar het blad van de buxus is nogal fijntjes en dat maakt vegen wat lastiger. Door een grote vuilniszak over de lengte open te knippen, kon ik het blad goed opvangen. Opruimen was daardoor een makkie. Volgens mij een beproefde methode voor velen van ons, maar voor mij was het de eerste keer.


Stekken en wat verder in de wachtrij staat

In mijn schuurtje staan de inmiddels verspeende zaailingen van de pompoen en de courgette te wachten tot ze voldoende zijn gegroeid. Ik wacht tot er minimaal twee bladeren aan zitten (geen kiemblad) en dan mogen ze naar mijn volkstuin. Verder staat er nog wat Lupine in de kweek als ruil- of weggeefmateriaal. Dit is deels gezaaid en deels in de tuin gevonden en zal pas volgend jaar echt tot bloei gaan komen.


Stekken van Rozemarijn

Dit jaar heb ik ook een poging gewaagd om Rozemarijn te stekken. Via Pinterest en diverse filmpjes heb ik gezien hoe het ongeveer moet. Ik heb stukjes van ongeveer 10 cm geknipt van de jonge twijgen. Daarna ven gedipt in stekpoeder en losjes in de potjes gezet. Van onderaf water geven en brekerzand bovenop gestrooid om te voorkomen dat ze uitdrogen. Eerlijk gezegd kan ik niet wachten om de potjes eraf te halen en de wortels te bekijken, maar ik moet ongeveer tot 18 juni geduld hebben... Lastig voor een ongeduldig iemand zoals ik. 



 

Rhododendron en Lupine

Toen ik nog wat verder te tuin rondliep - het klinkt alsof ik 10 hectare heb, echter het tegendeel is waar - kwam ik nog een verlate bloesem van de Rododendron tegen en een paar mooie druppels op het blad van een Lupine. Daar kon ik niet aan voorbijgaan, dus bij deze.




Jouw reactie

Heb je nog vragen of mis je wat in dit artikel? Wil je nog meer weten, vond je het nuttig? Laat dan vooral je reactie achter in de comments!

Check hier alle tuinitps op dit blog.

Deel met je vrienden