De Lupine - plant met een verhaal

|B| De Boon in de Tuin
Met de tuindeur open, de zon op mijn scherm en de vogels op de achtergrond kom ik tot de conclusie dat bloggen over mijn tuin nog niet zo vervelend is. Niet dat ik het normaal vervelend vind, maar met deze omstandigheden is het ronduit geweldig!


Omdat hij al mooi in bloei begint te komen, staat deze keer de Lupine centraal in mijn tuinupdate. Wist je bijvoorbeeld dat Lupines iets met wolven te maken hebben en dat ze goed zijn voor vlinders? Lees dus snel verder!

Een beestachtige bloem


Lupine Lupinus

In het Latijn staat het woord 'lupus' voor wolf. De naam van de Lupine is daar van afgeleid. Mensen dachten dat de Lupine-plant de voedingsstoffen uit de grond opslokte net zoals wolven dat met hun voedsel doen.

Het tegendeel is inmiddels wel bewezen, de plant geeft juist voedingsstoffen terug aan de bodem. Door de werking van de worteluiteinden wordt stikstof aan de bodem toegevoegd. De plant wordt dan ook veelvuldig gebruikt door boeren om het stikstofgehalte in de bodem te verhogen.

Tip: het kan dus helemaal geen kwaad als je aan wisselteelt doet, om regelmatig een jaar Lupine op een te planten in je moestuin. Daar wordt het nog vrolijker van ook!

Goed voor vlinders

De bladeren van een blauwe Lupine zijn een belangrijke voedselbron voor de rupsen van de Melissa Blue vlinder oftewel de 'Lycaeides melissa'.

Deze soort wordt met uitsterven bedreigd en daarom zijn veel natuurbeschermers bezig met een aanleggen van Lupine-velden. Ik ben er niet zeker van of hij ook in ons land voorkomt, maar in ieder geval wel in Amerika.


Rondvliegend zaad


Lupine Lupinus

De Lupine zaden worden gelanceerd met een enorme kracht. Het kan zelfs zo zijn dat je het kan horen als je in een veld met Lupine staat. Dit komt omdat de harige peulen opkrullen als ze droog zijn en de spanning die zich dan opbouwt komt ineens vrij.

Er kunnen zelfs 20 zaden in een peul zitten, dus de Lupine kan zichzelf goed voortplanten. Dat heb ik ook al gemerkt in mijn tuin. In mijn geval is dat niet zo erg omdat ze voldoende ruimte hebben, maar houd er wel even rekening mee als je ze gaat aanplanten.

Zadenruil: Lupine zaden


Wil je ook Lupine in jouw tuin? Op dit moment beschik over nog meer dan voldoende zaden van de blauwe Lupine. Ik heb zelfs gezien dat er ook een roze variant in mijn tuin bloeit. De zaden daarvan ga ik deze herfst verzamelen, dus die komen ook in mijn zadenaanbod.

 Lupine Lupinus

Wil je zaden van de Lupine ruilen tegen andere bloemzaden? Laat het me dan even weten via een reactie achter bij dit bericht.

Jouw Lupine: leuk om te horen!

Dit waren de Lupines in mijn tuin, maar hoe gaat het met die van jou? Ik ben reuze benieuwd, dus laat vooral even een reactie achter in de comments!

Check hier alle tuinitps op dit blog.

Deel met je vrienden