Ons aangeharkte land

|B| De Boon in de Tuin
Alles in ons land is aangeharkt. Bekijk Nederland van boven en je ziet het. Zelfs de ongerepte natuur wordt beheer(s)t en dat fenomeen vindt zijn weg naar onze tuinen. Geen verwilderde rotzooi meer in de tuin, maar keurig aangeharkte 'tuintjes'. Of moet ik zeggen onderhoudsvriendelijke buitenruimte (OVB)? Waarom toch eigenlijk?

ons aangeharkte land column

Het is herfst en dan vallen de bladeren. Niks bijzonders zult u zeggen. Klopt, behalve dan dat het merendeel van Nederland denkt dat die bladeren opgeruimd moeten worden. Het orkestrale gezoem van de elektrische bladblazer begint eind september. Het machinale gezuig en geblaas begint met een vroegeling, maar als snel volgt de rest van de wijk om maar niet achter te blijven in de nimmer aflatende race om de tuin bladvrij te houden.

Herfstblad associëren we met rotzooi en rotzooi dat ruim je op. Net zoals je de stoep veegt (vooral de eigen), de ramen lapt en de leaseauto minimaal eens per maand door de wasstraat rijdt. Sybren de Hoog schreef al eens een leuk boek (1984) over hoe deze regelzucht invloed heeft op ons landschap en onze tuinen: "Aangeharkt Nederland. Beschouwingen over het landschap van de verzorgingsstaat".

Die landschapszorg is er voor een deel op gericht om het eigentijdse moderne landschap, dat in brede kring nogal kritiek oogst, te verhullen. Het bedachte landschap, de gewilde schoonheid, krijgen daardoor hoe langer hoe meer de overhand. De vraag rijst evenwel of Nederland werkelijk zoveel interessanter wordt met deze facade-landschappen
Nu gaat dit geen betoog worden over hoe we met ons landschapsbeheer om moeten gaan. Dat laat ik graag aan experts over. Wel wil ik het hebben over de toenemende zorg en aandacht voor de inrichting van onze eigen (moes-) tuintjes. En dan doel ik met name op de verstening en kunstgraskolonisatie van onze achtertuinen en het fenomeen dat daar dus geen blad meer in mag liggen

Vooral in nieuwbouwwijken zie je het mooi terug. Als de huizen zijn opgeleverd volgt al snel het 'tuinbedrijf' om een terras met tegels van 90x90 aan te leggen en het geheel te omheinen met een ferme schutting. Het geheel wordt gecomplementeerd met een paar rollen kunstgras en klaar is Kees.

In sommige gevallen wordt de tuin voorzien van commercieel nog interessante planten zoals Hortensia, Catalpa, Plataan (al snel te groot) of een rijtje Taxus of Buxus (let op buxusmot). Tot zover de groene variant waarbij al snel gesproken wordt over een 'landelijke' of 'romantische' tuin. Oja, vergeet ik nog even de 'grindbak' waarmee menig voortuin wordt voorzien. Wij (moes-)tuinders weten wel beter.

by Heather

Is het generatie-dingetje? En ik moet uitkijken met wat ik nu zeg, maar bij 'ouderen' zie ik het niet of in veel mindere mate terug. Hebben de millenials (generatie Y) van nu het te druk met werk, ouderschap, sociale verplichtingen, mantelzorg en dergelijke? Hebben ze te weinig kennis van natuur en milieu meegekregen? Het antwoord op die vragen heb ik niet. Wat ik wel weet is dat de buitenruimte vooral onderhoudsvriendelijk (OVB) moet zijn en uiteraard geschikt moet zijn om in te chillen met vrienden op een van die spaarzame warme zomeravonden.

Maar goed, een onderhoudsvrije tuin bestaan niet. Het is een tuin, óf een onderhoudsvriendelijke buitenruimte. Een tuin die leeft, kraakt, piept en doet dingen die niet altijd in de hand hebt. Een tuin groeit op plekken waar je dat soms niet wil. Planten gaan dood, andere overwoekeren weer. Dat alles geeft charme aan je tuin. Het is de natuur in zijn volle glorie. En ja, daar horen ook herfstbladeren blij en die laat je gewoon liggen. Op het gazon kun je ze het beste even aanharken met een bladhark (dus geen herrieding) en daarmee mulch je perfect de plantenborders. Iedereen blij!


En wat doe jij met herfstblad? 

Heb jij een OVB (OnderhoudsVriendelijke Buitenruimte)? Laat jij het liggen of blaas je het weg? Respect voor degene die hieronder durft te zeggen dat ie een bladblazer gebruikt, maar liever zie ik iedereen met een hark. Let me know, want ik ben reuze benieuwd.

Wees geen hark en koop een hark!



Vrolijk herfst allemaal!

Deel met je vrienden