Moestuin Update Oktober

|B| De Boon in de Tuin
De bladeren verkleuren, het wordt een heldere nacht en ik verkneukel mezelf bij de haard. Geen beter moment om jullie mee te nemen door mijn moestuin in oktober.

moestuin volkstuin herfst oktober najaar guur

Ik gooi nog een blok hout in de kachel. Het vuur is even van slag, maar omvat al snel het nieuwe blok met een kinderlijk enthousiasme. T-model Ford start z'n blues op en zingt over Sallie Mae, terwijl ik dit schrijf. Ik zet het volume een tandje hoger want deze muziek moet je niet alleen horen maar ook 'voelen'.

Binnen is het aangenaam warm, maar buiten is het fris. De herfst lonkt overdag verleidelijk met milde temperaturen, maar 's nachts toont ze zich van haar andere kant. Temperaturen die het vriespunt akelig dicht naderen. Een ijzige voorbode van wat ons de komende maanden staat te wachten. Op dat soort dagen krijg ik zin in pompoen uit de oven. Of nog beter, een dampende bord met boerenkool en dan stoofperen in port na. Geen 3-sterren restaurant die dat kan overtreffen. Laat die winter maar komen!

Goed. Ik dwaal af, dus terug naar de moestuin. Het meeste is inmiddels wel zo'n beetje opgeruimd, maar er valt nog genoeg te zien. Ga je met me mee?

moestuin volkstuin herfst oktober najaar guur

Door het zachte weer blijft het onkruid ook lekker doorgroeien. Dat zie je goed op bovenstaande foto. Langs de tegels en tussen de kruiden woekert het maar door. Binnenkort toch nog maar eens een rondje met de schoffel maken om het ergste weg te halen. De rest vriest hopelijk kapot komende winter.


De snijbiet had dit jaar wat moeite om op te komen vanwege de droogte. Na de derde keer zaaien is het dan toch uiteindelijk toch gelukt en hij staat er nu fris bij. Klaar om gegeten te worden, bijvoorbeeld in dit recept met pasta en snijbiet.

moestuin volkstuin herfst oktober najaar guur aardbeien toren

De planten in de aardbeientoren zijn mooi aangeslagen. Deze laat ik de bakken staan om te overwinteren. Eens kijken hoe dat gaat en of ze vorst kunnen weerstaan in de bakken. Mocht het niet lukken, dan heb ik nog genoeg planten achter de hand, die nu in de volle grond staan, om de bakken weer mee aan te vullen.

moestuin volkstuin herfst oktober najaar guur palmkool

Voor het eerst dit jaar heb ik palmkool (Cavolo Nero) gezet, maar ik moet bekennen dat ik er niet echt een fan van ben. Heb jij dat ook? Alhoewel de planten snel kiemden en uitgroeiden forse planten, heb ik er maar weinig van gegeten. Nu zie ik dat rupsen van het koolwitje zich eraan te goed te doen. Ik vind het prima en laat ze hun gang gaan. Zo zijn we volgend jaar ook weer verzekerd van genoeg vlinders.

moestuin volkstuin herfst oktober najaar boerenkool

Onze eigen Hollandse boerenkool daarentegen, daar houd ik dan weer wel enorm van. En hij staat er lekker bij. Dit is een herfstras, maar ik weet even niet meer welke. Eigenlijk iets te vroeg gezaaid (begin mei) en de planten waren eind augustus eigenlijk al helemaal oogstklaar. Beter is om begin juni boerenkool te zaaien. Gelukkig houd ie goed stand en is het blad nog steeds mooi fris en groen. Dat betekent de komende maanden in ieder geval lekker boerenkool eten (met jus!)

moestuin volkstuin herfst oktober najaar framboos herfstframboos Autumn Bliss

De herfstframboos Autumn Bliss blijft maar frambozen geven. Ik vind het echt een aanwinst voor de moestuin. Afgelopen winter heb ik vier struiken aangeplant en tot nu heb ik zeker zo'n 750 gram frambozen kunnen oogsten. Da's zeker niet verkeerd voor zo'n jonge plant en ze smaken ook nog eens heerlijk. Heb jij ook een framboos in de moestuin staan? En welk ras?

moestuin volkstuin herfst oktober najaar rode peper cajun

De pepertjes blijven ook maar gewoon doorgaan met bloemen vormen door het zachte najaar tot nu toe. Het meeste heb ik een tijdje geleden al geoogst en verwerkt tot pittige sambal. Doordat de zomer zo droog was, zijn de pepers wat kleiner van formaat, maar ook een stuk intenser van smaak. De pepertjes die er nu nog aan hangen gebruik ik nu regelmatig om te verwerken in warme gerechten. Lekker pittig!

moestuin volkstuin herfst oktober najaar

Jouw moestuin: leuk om te horen!

En wat doe jij deze dagen? Hoe staat het in de moestuin? Nog volop aan het oogsten of ook al een aan het opruimen? Veel aan het inmaken en wecken? Of lekker met de voetjes omhoog naast de haard? Leuk om van je te horen, dus laat vooral even een berichtje achter!

Deel met je vrienden