Review Hark van Streuding

|B| De Boon in de Tuin
Er is al genoeg werk in de moestuin, dus als er slim gereedschap op de markt komt dat het werk lichter maakt, dan sta ik vooraan. De firma Streuding heeft de hark opnieuw uitgevonden met de Streudeg. In deze post lees je mijn ervaringen met deze nieuwe ouderwetse hand-eg. Lees dus snel verder!

streuding streudeg gereedschap moestuin handeg

Over Streuding en de 'Streudeg'

'De nieuwste uitvinding is de Streudeg. Dit is een hand-eg die het harken lichter en eenvoudiger maakt, dankzij de slim geplaatste tanden', aldus Streuding schoppenfabrikant te Vlagtwedde.

hark gardena streuding streudeg tuinhark

De firma heeft ooit een soortgelijk stuk gereedschap, in een houten uitvoering, zien hangen in een oude boerenschuur. Ze hebben het ding bekeken en het concept is altijd in hun gedachten gebleven.

Dat oude concept heeft nu een nieuwe uitvoering gekregen en daarmee heeft de Schoppenfabriek Streuding als het ware het wiel opnieuw uitgevonden.

Handeg!

Toegegeven, ik was sceptisch. Zou een hark nog beter, nog handiger kunnen? Ik dacht van niet en was tevreden met mijn drietand en hark. Na de eerste keer harken met de Streudeg was ik nog niet helemaal overtuigd.

Op een later moment heb ik het toch nog maar eens uitgebreid opnieuw geprobeerd en warempel, ik zag het licht. Van schrik heb ik toen maar meteen de de hele tuin aangeharkt en dat verbazingwekkend simpel.

streuding streudeg gereedschap moestuin handeg

De hark

Een hark met 13 tanden verdeeld over twee rijen en een breedte van zo'n 30 cm. Daarmee ga je lekker snel door je moestuin. Je merkt dat de eerste rij tanden met name het losse spul meeneemt en dat de tweede rij randen een mooi aangeharkt spoor achterlaat.

Op onderstaande foto's heb ik hem naast een standaard Gardena hark gelegd. Zo kan je mooi het verschil zien in afstand tussen de harktanden en de lengte van de harktanden.

hark gardena streuding streudeg

Doordat de tanden redelijk ver uit elkaar staan, werkt de hark lekker licht en ben je zo een eindje weggeharkt. Ik heb ook gemerkt dat je hem prima kan gebruiken om grond te egaliseren. Je hebt soms, na het omzetten van je bedden, dat de grond wat schuin ligt. Doordat de tanden verder uit elkaar staan kan je prima egaliseren. Een klusje dat met een gewone hark eigenlijk nooit goed lukt, omdat je dan zo'n soort golfribbels krijgt als je op het strand ziet. Kuilen worden dieper en heuveltjes worden hoger.

Verder denk ik dat de hark ook heel handig kan zijn bij het uit harken van de grote klonten grond die je in het voorjaar hebt na het omspitten van je tuin. Dat heb ik nu niet kunnen uittesten omdat mijn moestuin er al strak en aangeharkt bij ligt, maar ga ik zeker komend voorjaar testen. Overigens zul je op zware kleigrond met wat zwaarder geschut moeten komen zoals een handschar, handeg, cultivator of tuinfrees.

hark gardena streuding streudeg

Tot slot

De Streudeg bevind zich tussen een hark en een drietand, wat mij betreft. Hij maakt de grond mooi rul en neemt meteen plantresten en dergelijke mee.

Mijn ouwe trouwe drietand en 'gewone' hark die ik tot nu gebruikte, kunnen dus op marktplaats, want deze Streudeg kan ze allebei vervangen en is een blijvertje. Scheelt ook meteen weer ruimte in m'n tuinkist!

Waar verkrijgbaar?

Hij schijnt in de schappen te liggen bij de Welkoop en de Hubo in Vlagtwedde. Net als velen van jullie, kom ik daar niet dagelijks, dus ben ik eens online gaan kijken. Online is de Streudeg prima te verkrijgen. O.a. bij de volgende webshops:
- Schoppenshop.nl
- Tuinspul.nl
- Animals & Garden
- BTN de Haas
- Groen op Maat

Welke hark gebruik jij?

Iedereen heeft zo wel zijn voorkeur voor een bepaalde hark, dus ik ben reuze benieuwd waar jij mee harkt. Leuk om je reactie te lezen in de comments!

Deel met je vrienden