Moestuin update: Tomaten, Basilicum en meer

|B| De Boon in de Tuin
We naderen de Hondsdagen. Volgens oude weerkunde mag je het weer op 20 juli zes weken doortrekken. Ben benieuwd! Verder werd het de hoogste tijd om jullie mee te nemen op een rondje door m'n moestuin. Lees dus snel verder!

moestuin juni juli augustus tips

Deze schitterende Dagpauwoog trof ik aan op een tegel in de moestuin. Ik heb ze nog niet kunnen ontdekken, maar dat betekent dat er dus ergens rupsen op een plant hebben gezeten. Kan uiteraard ook bij de buren geweest zijn ;-)

dagpauwoog vlinder vlinders moestuin volkstuin

Dit zijn de Amoro pompoenen van de Bolster. Een niet rankende soort en tot nu toe houdt ie zijn woord. Het is wel een F1 variant (niet soortvast), dus ik ben benieuwd wat er volgend jaar uit komt als ik de zaden opnieuw ga zaaien.

Amoro pompoen de Bolster
Amoro pompoen de Bolster

Op onderstaande foto zie je de gevlekte Kievitsboon (Phaselosus Vulgaris Borlotto). Het is een droogboon die je later weer kan verwerken tot bijvoorbeeld bonensoep of bonen in tomatensaus.

De foto rechts is van de Olijfkomkommer die ondertussen een megaplant aan het worden is. Ik laat hem opklimmen tegen een stuk gaas en hij bereikt nu al een hoogte van meer dan twee meter!


kievitsboon olijfkomkommer moestuin volkstuin Phaselosus Vulgaris Borlotto
Links Kievietsboon, rechts Olijfkomkommer

De meest dankbare groente uit de moestuin: de Courgette. Mag eigenlijk niet ontbreken in elke moestuin of volkstuin. Dit jaar heb ik voor het eerst ook een gele variant gezaaid met een schitterend resultaat. Het is net of je goudstaven in de tuin hebt liggen. Check hier hoe je courgette in zoetzuur maakt.

courgette courgettes Gold Rush
Courgette en de gele variant Goldrush F1

Hét succesnummer van dit jaar: de Snijbiet. Wat een dankbare en smakelijke plant is het toch. Ik heb vier rijtjes van een meter gezaaid en dat blijkt meer dan voldoende. Voor mij geen spinazie meer, maar voortaan snijbiet. Schiet veel minder snel door en minstens net zo smakelijk. Per maaltijd haal je er ongeveer 1 á 2 pluimen vanaf, en het mooie is, ze groeien ook weer aan! Check hier mijn super recept voor Snijbiet met pasta.

regenboog snijbiet moestuin volkstuin
Regenboog snijbiet

Het Pesto-veldje, althans zo noem ik het. Een bed met alleen maar Basilicum Genovese. De enige echte pesto-basilicum. Inmiddels heb ik al tweemaal de toppen eruit gehaald. De eerste keer om een wat meer bossige plant te krijgen en de laatste keer om de bloei te vertragen. Nog heel even doorgroeien en dan gaan de bladeren in de pesto. Check hier mijn recept voor zelfgemaakte pesto.

basilicum genovese pesto zelf maken
Basilicum Genovese

Moestuinieren is vooruitzien en dat betekent dat je in de zomer al bezig moet zijn met de winter. Onderstaand opkomende winterpeen is daar een mooi voorbeeld van. Je moet er nu nog niet aan denken, maar straks in december januari, dan smul je er weer van. En het paard van Sinterklaas ook overigens.

winterwortel winterpeen moestuin volkstuin ontkiemt
Winterpeen ontkiemt

De rode biet, of kroten, heeft een trage start gehad dit jaar. Waarschijnlijk door het koude voorjaar. Hoe is dat bij jou? Gaan de rode bieten bij jou wel goed? Ik ben benieuwd. Binnenkort zijn de eerste van voldoende grootte om te oogsten met zo'n 8 cm doorsnede.

rode bieten kroten moestuin volkstuin
Rode bieten oftewel Kroten

Daar zijn ze dan: de eerste sperziebonen. Als Boon moet ik natuurlijk bonen in m'n tuin hebben. Nog heel even wat sproeien (of een goede bui) en wat warmte en dan gaan de eerste bonen d'r af. Even kort koken en hup, op het bord en smullen maar, want verse bonen zijn echt niet te versmaden.

sperziebonen bonen boontjes moestuin volkstuin
Bonen

Eindelijk heb ik ook eens wat appels aan boom van een respectabel formaat. Ik weet nog niet steeds niet welk ras het is, maar wellicht dat fruitkenner Guy de Kinder het antwoord weet.

appel appels appelboom volkstuin moestuin
De onbekende appel

Zoals ik al zei, regeren is vooruitzien en dat geldt ook voor de moestuin. Hier staat blakende Boerenkool, of Kale zoals de Amerikaanse hipsters hem noemen. Drie rijen met elk zes planten, dus genoeg om 18 weken lang een keer boerenkool te kunnen eten.
 
boerenkool kale moestuin volkstuin
Boerenkool

En vooruit, omdat hij het zo goed doet, ook nog een lekker zomers plaatje van bloeiende Oregano. De bijen en hommels zijn er dol op.

oregano moestuin volkstuin kruiden

Tot slot de tomaten in de volle grond. Ze doen het prima dit jaar, al zeg ik het zelf. Met elk een eigen stok ter ondersteuning en een ingegraven potje om ze te bewateren, gaat het echt heel erg goed.

Er hangen al hele mooie trossen aan. De laatste bloemen van elke tros heb ik verwijderd om de rijping te bevorderen. Inmiddels heb ik ook de eerste toppen verwijderd, zodat de plant de energie niet meer stopt in de groei, maar in de rijping van de tomaten. Als ze rijp zijn wil ik er onder andere dit heerlijke recept voor tomatensaus mee gaan maken.

moneymaker tomaat tomaten roma volkstuin moestuin
Moneymaker (links en rechtsboven) en de onmiskenbare vorm van de Roma (rechtsonder)

Jouw moestuin: leuk om te horen! 

En hoe gaat het bij jou in de moestuin? Ik ben reuze benieuwd, dus superleuk als je een berichtje achterlaat!

Deel met je vrienden