DIY: Snel Labels maken op potten

|B| De Boon in de Tuin
Labels maken om te gebruiken op jampotten en weckpotten met daarin oogst uit jouw eigen moestuin. Eigenlijk heb ik er meestal geen tijd voor en bovenal weinig zin in. Daarom ging ik op zoek naar een snelle methode. In deze post alles over handig en snel potten labelen.

labels maken diy jam weckpot

Natuurlijk is het leuk als je een potje cadeau gaat doen om dan een mooi label te maken. Ook als je de zelfgemaakte waar op een boerenmarkt wil verkopen, dan is een leuk label nooit weg. Op internet kan je bergen met inspiratie opdoen. Niks is te gek.

Maar laten we eerlijk zijn, 99% van alle ingemaakte oogst verdwijnt ergens in een kelder of voorraadkast, dus is het eigenlijk alleen van belang om te weten wát erin de pot zit en wanneer je het hebt gemaakt.

Verder heb ik gemerkt dat niet alle labels even makkelijk loslaten (vooral die van Weck). Wijt het aan mijn schoonmaakkunsten, maar ik vind het niet mooi als er nog lijmresten op een pot achterblijven (na grondig poetsen). Een extra reden om op zoek te gaan naar snelle labels die makkelijk te verwijderen zijn.

labels maken diy jam weckpot

Daarom maak ik sinds kort gebruik van schilderstape. Op een rol zit meestal zo'n 50 meter tape. Als je bedenkt dat je ongeveer 5 cm per etiket gebruikt, kun je 20 etiketten uit een meter halen. Dat zijn dus al snel 1.000 etiketten van één rol! Een flinke inmaker zou er dus makkelijk 10 seizoenen mee vooruit kunnen.

Verder is schilderstape heel makkelijk te beschrijven met een fineliner. Ik plak meestal een strook van 30 cm op het aanrecht en schrijf dan van links naar rechts de labelinformatie. Daarna pak ik een plamuurmes en scheur elk etiket langs het plamuurmes af. Even op de pot plakken en klaar ben je.

labels maken diy jam weckpot

De lijmlaag van schilderstape is te vergelijken met die van een Post-it. Het is net even wat plakkeriger, maar prima te verwijderen. De sceptici zeggen dat schilderstape onvoldoende hecht en dan met name in vochtige ruimtes zoals kelders. De tape zou gaan 'bladderen' door het vocht. Die ervaring heb ik niet. Ik bewaar mijn potten onder meer in de kruipruimte en die is echt niet altijd helemaal droog. In de kruipruimte heb ik een paar grote tegels gelegd die dienen als vloertje. De tape blijft jaren goed zitten en is daarna nog makkelijk te verwijderen (zonder lijmresten).

labels maken diy jam weckpot

Dit is mijn snelle manier van potten labelen. Heb jij ook een snelle methode? Of heb je nog een goede tip voor mede-inmakers en weckers? Laat dan vooral je reactie achter in de comments. Leuk om te horen!

Deel met je vrienden