Recensie Handboek voor Bijenfans

|B| De Boon in de Tuin
Zo nu en dan verschijnt er een pareltje in natuurboekenland. Dat geldt zeker voor het 'Handboek voor Bijenfans' van Gerard Sonnemans en Jasper de Ruiter. Prachtig geïllustreerd en vlot geschreven. Daarom in deze blog een recensie van dit fraaie boek over onze gevleugelde vrienden.

recensie handboek bijenfans bijen imker honing bestuiving

Bijna een kilo fraai papier met 174 pagina's over alles dat je moet weten van bijen en hun leven. Dat is nog eens veel informatie bij elkaar (die moest ik even maken). Iedereen die een moestuin heeft of bijvoorbeeld weleens een aardbei, appel of honing eet, wéét dat we absoluut niet zonder bijen kunnen. Ongeveer 80% van alle planten op de wereld is afhankelijk van bestuiving door bijen!

recensie handboek bijenfans bijen bijensterfte japser de ruiter gerard sonnemans

Het boek begint met de vraag: 'Wat is een bij eigenlijk?' Dat blijkt namelijk helemaal nog niet zo simpel. Zo worden bijen in veel tekenfilms steevast afgebeeld als een wesp. Bijen hebben een minder opvallende striping, meestal in de kleuren oranje en bruin. Verder zijn ze behaard en wespen zijn dat overduidelijk niet. Ook wordt het onderscheid beschreven tussen solitaire bijen en sociale bijen en kom je alles te weten over de voortplanting van bijen.

In het boek wordt onder meer ingegaan op de interessante jaarcyclus die honingbijen elk jaar voltooien en hoe bloemen bijen verleiden om hen te bestuiven. Ook hommels spelen een belangrijke rol in de bestuiving en daarom is er ruimschoots aandacht voor de hommel.

Het boek is bedoeld voor kinderen maar voor tieners en volwassenen is het zeker net zo interessant en leerzaam. Vooral ook omdat je na het lezen ervan bewuster gaat kijken en nadenken over het nut van bijen én hommels. Niet voor niets is de rode draad van het boek de gespannen relatie tussen bijen en mensen. Er wordt zorgvuldig ingegaan op de vraag waarom die relatie ernstig in gevaar is (komt alleen door menselijk handelen).

Er is een grote urgentie om ervoor te zorgen dat bijen, hommels en andere bestuivers meer en betere kansen krijgen om te overleven. En dat begint bij jezelf. Bijvoorbeeld door bijenvriendelijke planten op te nemen in je tuin. Maak bijvoorbeeld zelf ook verschillende schuil- en nestmogelijkheden voor de bijen. Het boek staat boordevol praktische tips met handige tekeningen hoe je dat zelf kan doen.

Het boek is doorspekt met leuke feitjes. Wist je bijvoorbeeld dat er meer dan 20.000 verschillende bijensoorten rondvliegen op de aardbol?
Je mag gerust stellen dat dit het meest complete kinderboek over bijen is dat je ooit hebt gezien. Na het lezen ervan zul je voor altijd een bijenfan zijn!

Met recht is dit 'Handboek voor Bijenfans' een juweel voor in de boekenkast. Al zou het nog beter zijn als het een standaardwerk op elke basisschool zou worden. De jeugd heeft de toekomst en het is belangrijk dat ze al vroeg doordrongen zijn van het nut en de noodzaak van bijen op deze planeet. In de tussentijd moeten wij, grote mensen, gewoon ons stinkende best doen om het voor de bij zo aangenaam mogelijk te maken. Alle beetjes helpen!

Over de auteur en de illustrator

Gerard Sonnemans is de auteur en heeft Brabantse/Limburgse roots. Hij schreef diverse boeken voor peuters, pubers en voor iedereen die daar tussenin (en daarboven) zit. Hij maakte onder andere leesboeken en informatieve boeken over heel verschillende onderwerpen, van ridders tot bijen, maar altijd met een prettige en toegankelijke schrijfwijze.

De prachtige illustraties zijn verzorgd door Jasper de Ruiter. Hij is bekend als natuurillustrator van onder meer verschillende herkenningskaarten en het boek 'Alle kinderen naar buiten'. Als eigenaar van 'De Speurzoekers' stimuleert hij kinderen de natuur zelf te ontdekken, door spannende opdrachten, leerzame producten en kinderfeestjes. De leuk afgewisselde vormgeving is gedaan door Joëlle van de Pol-Terlouw en Lisa Strijbosch.

Wil je een gesigneerd exemplaar van dit schitterende boek? Volg dan deze link en bestel jouw persoonlijk gesigneerde exemplaar bij Uitgeverij Menuet.

Meer informatie voor Bijenfans

Kijk voor meer informatie op www.bijenfans.nl Hier kun je allerhande informatie vinden, zoals: wat voor planten kun je in de tuin of op het balkon zetten om er voor te zorgen dat je meer bijen lokt. Of hoe je zelf simpel een bijenhotel kunt maken. Uiteraard kun je Bijenfans ook terugvinden op de Socials zoals Facebook en Instagram. Zeker even checken!

Uiteraard wordt jij ook een bijenfan! Bestel direct het 'Handboek voor Bijenfans' en ook andere mooie boeken over bijen en de natuur:

Deel met je vrienden