Moestuin Update Augustus

|B| De Boon in de Tuin
Wat een hitte en een droogte hebben we gehad. Eigenlijk is het geen weer voor een moestuin op zandgrond. Desondanks toch maar weer eens een update vanuit de moestuin om te zien hoe alles er bij staat. Of beter gezegd 'hangt'!

moestuin volkstuin update augustus

Om maar eens te beginnen met hoe ik er zelf bij gehangen heb de afgelopen weken. Zo eind juni kreeg ik ontzettende last van m'n hamstring. Althans, ik dacht dat het m'n hamstring was. Het bleek echter niet mijn hamstring te zijn, maar een beknelling van de dikke beenzenuw. Oftewel een Ischias. Lekker dan. Daar zat ik dan. Kon eigenlijk niet meer op of neer en dat terwijl de moestuin vol op stoom was en er nog een hele hete maand aan zat te komen. Je raadt het al: de moestuin kwam op het laatste plan en is de afgelopen weken niet of nauwelijks verzorgd.

Gelukkig gaat het nu de goede kant op en kan ik weer wat bewegen en rustig aan wat moestuinwerk verrichten. Maar gelet op de afgelopen weken en de droogte is dat eigenlijk aan de te late kant om nog iets goeds van dit moestuinseizoen te maken.

Tot zover de lief- en leedrubriek. Op naar de moestuin!

vijg moestuin volkstuin update augustus

Om maar eens even wat positiefs te melden: de vijg doet het hartstikke goed. De plant heeft het prima naar zijn zin om de zandgrond en met deze temperaturen. Dit jaar hing er een vijg aan, maar dat zullen er volgend jaar vast veel meer worden.

bijen mengsel veld boeket moestuin volkstuin

De bloemen op het bijenveldje zijn bijna allemaal mooi ingedroogd tot hun zaadhulzen. Er is er echter nog eentje die heel goed zijn best doet. Vraag me niet welk soort dit is want dat weet ik echt niet, maar ik vind de kleuren perfect passen bij de maand augustus. Update: Annemiek gaf aan dat deze bloem de Kokardebloem/Gaillardia is.

tomaten russian siberian early volkstuin moestuin volle grond augustus

Dan de tomaten in de volle grond. Die gaan ook best lekker en dan vooral het ras Siberian Early. Lekkere volle trossen met dikke, rode tomaten die mooi vroeg afrijpen. De zaden heb ik gekregen van Discutafel. Waarvoor hartelijk dank! Van enkele tomaten wil ik de zaden gaan verzamelen, zodat ik najaar weer wat leuks te ruilen heb.

Russische smeerwortel moestuin volkstuin augustus

Een ander Russisch succes is deze smeerwortel. Dit voorjaar heb ik enkele stekkies mogen ontvangen via Facebook. Ze zijn mooi aangeslagen en gaan volgend jaar zeker voor mooi mulchmateriaal zorgen. De bijen zijn dol op de bloemen! En daarnaast fungeert de plant als een soort nutriëntenpomp. De plant wortelt heel diep en haalt daar allerlei voedingsstoffen en mineralen naar boven waar zijn omgeving ook van kan profiteren. Een musthave in de permacultuur moestuin dus!

stambonen bonen moestuin volkstuin augsutus

De boontjes hebben hun beste tijd wel gehad. Wat er nog aan hangt laat ik mooi indrogen en kan als zaaigoed voor volgend jaar dienen.

moestuin update augustus volkstuin droogte hitte

Een overzichtje van de moestuin op dit moment. Je ziet hoe droog alles is. Hopelijk is het na een paar malse buitjes weer een stuk groener.

moestuin update augustus volkstuin droogte hitte

Jouw moestuin: leuk om te horen!

En hoe staat het bij jou in de moestuin? Ook zo droog? Of kan je het redelijk bijhouden? Of beide? Lekker nieuwe dingen aan het uitproberen, of lekker alles bij het oude houden? Laat maar weten. Leuk om van je te horen in een reactie hieronder!

Deel met je vrienden