Hét Moestuinblog Jaaroverzicht 2015

|B| De Boon in de Tuin
Het is de tijd van de lijstjes. Tops, flops, jaaroverzichten en andere heimelijke terugblikken op het afgelopen jaar. Als gewone sterveling met slechts een moestuinblog kan ik natuurlijk niet achterblijven. Daarom dit enige echte 'Moestuin-blog jaaroverzicht 2015'. Jawel.

A massive thanks

Terwijl ik dit schrijf ga ik op m'n knieën. Nu ga ik wel vaker op m'n knieën, maar dan is het om iets te zaaien in de moestuin. Nu doe ik het speciaal voor jou! Waarom? Heel simpel. Bedanken gaat nu eenmaal het beste op je knieën en ik wil jou als lezer (ja, JIJ achter je scherm) enorm bedanken voor alle bezoeken die je bracht aan dit blog.
Bedankt!
Thanks. Gracias. Danke. Tak. Mahalo (Hawaiiaans voor dankjewel, dit jaar geleerd).


Groei alom

Wat is een blog zonder bezoekers? Juist. Niks. Nog leger dan de holle retoriek van die blonde peroxideprins in de tweede kamer. Dit blog bestaat bij de gratie van jou als lezer en dit jaar was jij niet de enige die dit blog las. Er waren heel veel jij's.

Meer dan 70.000 bezoekers (kleine 6.000 per maand) die pagina's bezochten van dit blog en 113.000+ pageviews in 2015. Wow! Een stijging van ruim 27% ten opzichte van vorig jaar.

En omdat jij als bezoeker ook nog even bleef plakken, is dit blog ruim 5,8 miljoen seconden bekeken. Dat is gelijk aan 1.600 uur, oftewel ruim twee maanden non stop! Kortom aan alle kanten een mooie groei ten opzichte van 2014 en als moestuinder wil je natuurlijk groei zien!

Helemaal TE GEK - WOW - VET - COOL - KICKEN ... (OK. Deze nuchtere moestuinman begint nu echt door te draven)

Dé best gelezen post van 2015

Elke blogger kent hem. De kiloknaller, de kaskraker of de pot met goud (in spreekwoordelijk zin dan, want het is allemaal liefdewerk om oud papier). Kortom: de post die de meeste bezoekers kreeg in het afgelopen jaar.

Dit jaar was dat wederom de post over hoe je zelf Pruimenjam maakt. De titelhouder van vorig jaar heeft het dit jaar weer geflikt. Vorig jaar stond deze post al op 1 in de zoekresultaten bij Google en dat is dit jaar zo gebleven.

Grappig detail is dat je uit de statistieken precies kan afleiden wanneer de pruimen rijp waren en mensen op zoek zijn gegaan naar recepten zoals pruimenjam.

pruimenjam statistieken piek augustus
Pageviews pruimenjam met piek in augustus

De top 3 berichten met de meeste reacties

Op dit blog lees je veelal mijn eigen ervaring of mening. Daarom vind ik het zo tof als jij een opmerking achterlaat bij een post. Daar leer ik weer van en het geeft een verfrissende blik op de zaak. Daarom op deze plaats een dikke digitale thanks voor alle reageerders en reaguurders. Bedankt voor je mooie, handige en smakelijke reacties.

Deze berichten ontvingen de meeste reacties:

De top 3 best gelezen columns

Eigengereid en kritisch als ik ben, kan ik het niet laten om zo nu en dan een actueel onderwerp op de hak te nemen. De volgende columns vielen dit jaar het beste bij jou in de smaak.

Toppie moestuintips voor noppie

Wie kan er zonder goeie moestuintips? Dit jaar heb ik de beste moestuintips op een rij gezet in deze post voor de beginnende moestuinder. Handig!

Deze posts met moestuintips zijn dit jaar het meest gelezen.

De lekkerste recepten van 2015

Je kan er tegenwoordig een cursus voor volgen bij collega blogger Marleen van Es, maar op dit blog geen stilistische voedselfotografie. Wél vind je hier de lekkerste en meest pure recepten om te genieten van de oogst uit je moestuin. Daarnaast ben ik dit jaar begonnen met wecken als alternatief van invriezen (mijn overweging daartoe lees je hier). Dat heeft geleid tot diverse posts over het inmaken van fruit en groenten.

Dit zijn de meest gewaardeerde recepten van dit jaar:

Uren gluurplezier

Een blog zonder foto's is als piepers zonder jus, als cola zonder prik, als patat zonder mayo. Aardig, maar niet te pruimen. Alle foto's van dit blog zijn verzameld op één prikbord op Pinterest (ook zonder account te bekijken). Met de kerstvakantie voor de deur een heerlijk vooruitzicht: digitaal snuffelen in andermans tuin. Gluur dus lekker rond in mijn moestuin en check alle foto's van dit moestuinseizoen:



Jouw moestuin hoogtepunt: tof om te horen!

Schrijf jouw moestuinhoogte- of dieptepunt nog even heerlijk van je af in een reactie op deze post. Je kunt het maar beter kwijt zijn voordat het nieuwe jaar begint! Leef je dus nog even lekker uit in de comments (stel ik altijd op prijs).

Proost !!

Ik hoop dat je ervan genoten hebt dit jaar en zie je graag weer terug op dit blog. Schrijf je meteen in voor de nieuwsbrief en mis geen enkele update meer.

Ik wens je vanaf deze plek hele mooie feestdagen en natuurlijk een super toppie nieuwjaar met heel veel moestuinplezier!!

Deel met je vrienden