Review Trekschoffel

|B| De Boon in de Tuin
Als het over tuingereedschap gaat, dan ben ik altijd in voor iets nieuws. Zo testte ik de trekschoffel zoals die door de firma Polet werd gemaakt. In deze post lees je mijn ervaringen met deze tool. Lees dus snel verder!

review test trekschoffel polet


De vraag: Duwen of Trekken?

Duwen of trekken, dat is eigenlijk de vraag des levens en zeker als het gaat om onkruid verwijderen. Duwen doe je met een reguliere schoffel en trekbewegingen maak je bijvoorbeeld met een bietenhak, maar ook met deze trekschoffel.

review test trekschoffel polet

De trekschoffel is lekker licht van gewicht. Dat scheelt als je flink wat meters te maken hebt in de moestuin. Het smalle lemmet (snijdbare gedeelte) glijdt als een mes door boter. Hierdoor snijdt je als het ware het onkruid los van de wortels.

review test trekschoffel polet

Het werkt echt reuze licht. Ik was begonnen met een stukje onkruid als proef, maar ben toen eigenlijk maar meteen de hele moestuin even rondgegaan. Zo fijn makkelijk werkt het met deze trekschoffel.

review test trekschoffel polet

review test trekschoffel polet

Zijn er nadelen aan deze schoffel? 

Ik kan ze zo niet noemen, maar de steel had wel wat langer gemogen (ben 1,85). Verder vraag ik me af hoe het zit met slijpen. Reguliere, goed gesmede schoffels slijpen eigenlijk zichzelf door het gebruik. Deze trekschoffel is niet gesmeed, maar heeft een soort ijzeren beugel, die overigens wel scherp is. Mijn gevoel zegt dat de beugel ook nog wel een hele tijd scherp zal blijven. De tijd zal het leren.

Waar verkrijgbaar?

Hij schijnt niet meer in de winkels te verkrijgen te zijn. Waarom weet ik eigenlijk niet, maar wellicht heeft het te maken met de overname van Polet door de Pypere in 2015 (beide zijn grote namen in de gereedschapswereld van Vlaanderen). Wellicht zag de Pypere niks meer in de trekschoffel. Dat zou jammer zijn, want het is een prima stukje gereedschap dat in mijn tuinkist zal blijven.

Gelukkig zijn er nog een aantal te koop op marktplaats. Je kunt er eentje bestellen via deze link: Bij Gerben op marktplaats

Welk tuingereedschap is jouw favoriet?

Iedereen heeft zo wel zijn voorkeur. De een wil het liefst een schoffel, de ander een drietand en weer een ander de ouderwetse bietenhak. Ik ben reuze benieuwd met welk gereedschap jij het liefste werkt in de moestuin. Leuk om je reactie te lezen in de comments!

Deel met je vrienden