Moestuin Update Maart

|B| De Boon in de Tuin
Het weer buiten doet ons iets anders beloven dan de kalender. Vorig jaar rond deze tijd lag er nog sneeuw. Maar hoe staat het met de moestuin? Hoogste tijd om eens een update van de moestuin de digitale wereld in te slingeren.

moestuin update maart volkstuin
De zon is de afgelopen dagen veel aanwezig geweest en overal zag ik weer mensen in de tuin werken. Een heerlijk gevoel na de winter, maar wacht, welke winter? Het is pas begin maart en we hebben nog niet echt kou van betekenis gehad. Zou dit het dan zijn voor dit jaar? Geen stekelige vorst meer? Kunnen we al gaan zaaien? En eventueel nog wat gewaagder: kunnen de eerste zaailingen al afharden buiten? Wie het weet mag het zeggen, maar het feit is dat het klimaat onmiskenbaar veranderd. Kortere en zachtere winters en langere, drogere zomers.
Check hier alles over de moestuin in maart (zaaien, tips en meer)
Komende week wordt er wat neerslag voorspeld, maar over het geheel genomen is het erg droog. De zon doet al goed zijn best en de zandgrond waarop ik tuinier is kurkdroog. Er is nog geen grafiek voorhanden met het neerslagtekort in Nederland, maar het heeft er nu al alle schijn van dat we de droogte van 2018 achterna gaan.

palmkool moestuin volkstuin cavolo nero

De palmkool van vorig jaar staat er nog stevig bij. Ik overweeg zelfs om hem dit jaar te laten bloeien en de zaden te oogsten. Eens kijken hoe een palmkool bloeit en hoeveel zaden je zo kunt verzamelen. Een leuk experiment.

snijbiet moestuin volkstuin maart warmoes

De snijbiet (of warmoes) begint ook weer wat op te leven. Door de matige vorst zijn de bladeren en stengels slap gaan hangen, maar ik heb de planten weer wat gekuisd en zo kan ze nog even mee voor de tweede ronde. Uiteindelijk zal de snijbiet dit jaar in bloei schieten.

vijg moestuin volkstuin maart

Door de zachte winter heeft de vijg het goed overleefd. De knoppen beginnen al aardig te bollen. Ik heb de plant als een stekkie gekregen en tot nu toe heeft de plant toe nog geen vruchten gedragen. Wie weet gaat dit het eerste jaar worden met echte verse vijgen. Ik heb ze eens in Frankrijk vers van een struik geproefd en als je die smaak eenmaal kent, dan wil je geen andere meer.

aardbeien maart volkstuin moestuin

Door het warme weer van de afgelopen dagen hebben de aardbeien er ook weer zin in gekregen. Deze aardbeien staan in een bak in een soort van aardbeientoren en beginnen alweer uit te lopen. Ben benieuwd wanneer we de eerste aardbeien kunnen eten.

stokroos stokrozen moestuin volkstuin maart

Ook de stokrozen staan er al fris bij. Dit wordt nu het derde jaar dat ze staan. Het eerste jaar gezaaid, het tweede jaar (vorig jaar) voor het eerst volop in de bloei en nu dan het derde jaar.

knoflook moestuin volkstuin maart

De knoflook staat er lekker groen bij en is klaar om flink te gaan knallen dit jaar. Het ras is Thérador. Een favoriet die ik al een paar jaar achter elkaar heb staan. Door telkens een paar bollen te bewaren voor volgend jaar heb ik altijd voldoende pootgoed en ben ik verzekerd van een lekker teentje knoflook.

Als een beetje inzoomed op de foto zie ook nog wat grover loof. Dat zijn een aantal bollen olifantenknoflook. Vorig jaar is bijna alles mislukt met de droogte, maar ik heb toch nog twee bollen kunnen oogsten en de tenen daarvan in het najaar gepoot. Hopelijk gaat het dit jaar beter en houd ik meer tenen over om opnieuw te poten voor volgend jaar. Zo kan ik mijn voorraad aan olifantenknoflook verder vergroten.

gele uien pootgoed volkstuin moestuin

De gele uien heb ik maar alvast gepoot. Die kunnen wel tegen een stootje vorst. Rode ui daarentegen is gevaarlijker om nu al te poten. Ik had een kilo pootgoed besteld, maar dat blijkt toch wel heel erg veel te zijn. Ik heb het bijna op een bed gekregen en het restant zet ik nog langs een rijtje wortelen. Door de geur van de uien raakt de wortelvlieg gedesoriënteerd en dan blijft ie hopelijk van m'n wortelen af.

spitten ploegen volkstuin moestuin bodemleven

Tot slot nog een plaatje van de tot nu toe, helaas nog steeds, gangbare manier van grondbewerking op het complex waar ik zit. De afgelopen dagen is er door mijn medetuinders driftig gespit om al die mest onder te werken met als resultaat een trieste kale vlakte van omgewoelde grond. Het bodemleven is, als dat nog aanwezig is, in ieder geval flink wakker geschud en wellicht ook ernstig verstoord. Het is jammer dat zaken als mulchen en permacultuur maar zo langzaam binnendruppelen in de hoofden van velen, terwijl dat zoveel voordelen kan hebben.

Moestuin in maart

Meer lezen over wat je allemaal kan doen in de moestuin in maart? Check dan zeker even deze post met tips voor de klusjes in de moestuin.

Ben je al driftig aan het voorzaaien, maar lukt het niet zo best of wil je nog eens wat nalezen over het verspenen van zaailingen? Check hier een post over eerste hulp bij zaailingen en in deze post lees je alles over het verspenen van zaailingen

Jouw moestuin: leuk om te horen!

En wat doe jij deze dagen? Hoe staat het in de moestuin? Nog volop in de ruststand of toch alweer zoetjesaan begonnen? Leuk om van je te horen, dus laat vooral even een berichtje achter!

Deel met je vrienden